B?ker som m? kj?pes, lastes ned eller l?nes p? biblioteket:
Knut Hamsun: Sult, K?benhavn: P.G Philipsens forlag, 1890 (eller 2. Oplag Kristiania: Cammermeyer, 1899). F?rsteutgaven (1890) er tilgjengelig som E-bok, og dessuten elektronisk p? NB Digital Sult,, og i faksimileutgave fra 1990 som bok p? UB og elektronisk p? NB Digital.
Rachilde: Monsieur Venus (1884), enten fransk originalutgave (elektronisk tilgjengelig p? Project Gutenberg) eller engelsk oversettelse ved Melanie Hawthorne, Modern Language Association, 2004
Korsmeyer, Carolyn: Gender and aesthetics: an introduction, New York; Routledge, 2004. Elektronisk tilgjengelig: Gender and aesthetics: an introduction,
Iversen, Irene (red): Feministisk litteraturteori, Oslo: Pax forlag, 2002
Mortensen, Ellen m. fl. (red.): Kj?nnsteori, Oslo: Gyldendal, 2008
Nochlin, Linda: Hvorfor har det ikke v?rt noen store kvinnelige kunstnere? Oslo: Pax, 2003
R?nning, Anne Birgitte og Geir Uvsl?kk (red): Kj?nnsforhandlinger. 澳门葡京手机版app下载 i kunst, film og litteratur. Oslo: Pax forlag, 2013
KOMPENDIER:
Teoretisk kjernepensum, del 1 av 2 (Nytt opplag v?ren 2015)
Teoretisk kjernepensum, de 2 av 2 (Nytt opplag v?ren 2015)
Fordypningspensum v?ren 2014: Kj?nn i 'fin de siècle'-kulturen.
Kjernepensum (Artikler merket med * er i kompendiet.)
de Beauvoir, Simone: "Innledning", Det annet kj?nn, overs. av Bente Christensen, Oslo, 2000, s. 33-48 (15 s)*
Felski, Rita: "Introduction: Myths of the Modern", samt kapittel 1, "Modernity and Feminism", The Gender of modernity, Cambridge, Mass., 1995, s.1-34 (34 s)*
Irigaray, Luce: "Any Theory of the ‘Subject’ has always been appropriated by the ‘Masculine’”, Speculum of the Other Woman [1974], overs. av Gillian C. Gill. Ithaca: Cornell University Press 1985, s. 133 -146 (13 s)*
Korsmeyer, Carolyn: Gender and aesthetics: an introduction, 2004. Taylor and Francis . s. 10-58; 104-129 + noter s. 156-162; 166-170 (ca 80 s).
Lanser, Susan Sniader: "Arven etter Jane Eyre. Styrken og faren ved det enest?ende", i Iversen, Irene (red): Feministisk litteraturteori, Oslo, 2002, 215-229 (15 s)
Lindberg, Anna Lena: ”Inledning”, Lindberg, Anna Lena (red): Den maskulina mystiken. Konst, k?n och modernitet. Lund (Studentlitteratur) 2001, s. 7-23 (16 s)*
Mortensen, Ellen m.fl: Kj?nnsteori: , 2008. : innledningene i ”Del 1: Hva er kj?nn? Ulike tiln?rmingsm?ter”. s. 15-26, 36-41, 70-73, 87-92 (25s).
Mulvey, Laura: ”Visuell nytelse og narrativ film”, Fossheim, Hallvard (red): Filmteori: en antologi, Oslo 1999, s. 169-182 (13 s)*
Perry, Gill: ”Introduction: gender and art history”, Perry, Gill (red.), Gender and Art (The Open University, 1999), s. 8-31 (23 s)*
R?nning, Anne Birgitte, ”Kunst, kj?nn og estetisk vurdering”: Tidsskrift for kj?nnsforskning , nr. 1 2012, s. 3-17 (15 s).
Wichstr?m, Anne: "Gni og glatte. Asta N?rregaards pastellportretter 1889-1905", i R?nning og Uvsl?kk (red.): Kj?nnsforhandlinger. 澳门葡京手机版app下载 i kunst, film og litteratur. Oslo, 2013, s. 180-190, (11 s)
Woolf, Virginia: "Three", A room of one’s own [1929], University of Adelaide, 2014 (ca. 10 s)
Tillegg til kjernepensum (for 20 poengsvarianten) Artikler merket med * er i kompendiet.
Bourdieu, Pierre og Alain Darbel: "The Love of Art". I Frascina, Francis og Jonathan Harris, red.: Art in Modern Culture: An Anthology of critical texts. The Open University. 1992 s. 174- 180 (7s) *
Bronfen, Elisabeth: "Det 'mest' poetiske emnet". i Iversen, Irene, red.: Feministisk litteraturteori, Oslo. 2002. s. 85-104 (19s)
Brooks, Peter: Body Work. Objects of Desire in Modern Narrative, Ch. 1."Narrative and the Body". Cambridge, Mass. 1993. s. 1-27 + noter s. 289-293 (31s) *
Chadwick, Whitney: "Introduction: Art History and the woman artist" i Women, Art, and Society. London (3. utgave). 2002. s 17-42 (26 s) *
Garb, Tamar: “Gender and Representation” i Modernity and Modernism. French Painting in the Nineteenth Century. The Open University. 1994. s.219-290. (71s) *
Jones, Amelia: “The Sexual Politics of The Dinner Party: A Critical Context (1996)” i Steve Edwards, red.: Arts and its Histories. A Reader. The Open University. New Haven. 1999 s. 146-152 (7s) *
Klinger, Cornelia: "Aesthetics". I Jaggar, Alison M. og Iris Marion Young, red.: A Companion to Feminist Philosophy. Malden Mass., 1998. s.343-352 (10 s) *
Mattick Jr, Paul: "Beautiful and Sublime: Gender Totemism in the Constitution of Art", The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol. 48 (4): "Feminism and Traditional Aesthetics", Edmonton, Alberta, 1990, s. 293-303 (10 s)
Moi, Toril. "? tilegne seg Bourdieu". i Iversen, Irene red.: op.cit., s. 252- 280 (28 s)
Nochlin, Linda: ”Hvorfor har det ikke v?rt noen store kvinnelige kunstnere?”. Hvorfor har det ikke v?rt noen store kvinnelige kunstnere? Oslo. 2003, s. 7-64
Spivak, Gayatri Chakravorty: "Tre kvinners tekster og en kritikk av imperialismen". i Iversen, Irene (red.): op.cit., s. 280- 296 (17 s)
Fordypningspensum v?r 2015: Kj?nn i 'fin de siècle'-kulturen
Det angitte pensum er gjenstand for undervisning og felles for LIT3461 og 3462. P? LIT3462 skal det legges opp et tilleggspensum p? 1 verk (eller tilsvarende billedmateriale), samt 200 s. teori og sekund?rlitteratur, og materialet for semesteroppgaven hentes normalt herfra. Alle m? i uansett regne med ? s?ke seg frem til ytterligere noe sekund?rlitteratur n?r de arbeider med semesteroppgaven.
Prim?rmateriale:
Charles Baudelaire: ?Une Charogne ?, ?Danse Macabre?, ?Le Monstre ?, ?Le Lethe?* (Lenke til franske originaler legges ut i Fronter, gjendiktining til nynorsk finnes i kompendiet)
Knut Hamsun: Sult (1890)
Dagny Juel Przybyzsewska: Diktene "I sj?lens store, dunkle sale", "Stille! Stille!", "Jeg har drukket af din dybe br?nd", "Sov! Sov!" (udaterte) og "Fragmenter" (1900), fra Samlede tekster, Kongsvinger: Kulturforlaget Brak, 1996, s.103, 107, 111, 113 og 119-129 (15s) *
Rachilde: Monsieur Venus (1884)
Malerier og trykk som omtales og gjengis i pensumartiklene.
1 selvvalgt verk (eller tilsvarende billedmateriale)
Teori og sekund?rlitteratur (ca 200 s):
Andersen, Britt: ?S?rbar og stridbar. Den mannlige outsideren i Knut Hamsuns litter?re gjennombrudd?, i R?nning, Anne Birgitte og Geir Uvsl?kk (red.): Kj?nnsforhandlinger. 澳门葡京手机版app下载 i kunst, film og litteratur. Oslo: Pax forlag, 2013. s. 231–249 (19s)
Bache-Wiig, Harald: “Den farlige kj?rligheten. Mannlighet og kvinneangst i 1890-?ra”, i Bache-Wiig og S?ther (red): 100 ?r etter. Om det litter?re livet i Norge i 1890-?ra, Oslo: Aschehoug, 1993 s. 172-188. Elektronisk tilgjengelig: http://www.nb.no/nbsok/nb/cf7952b158b13abed261ed326fe22c83.nbdigital?lang=no#0 (17 s)
Barstad, Guri: ?Kvinnelig skandaleforfatter og skjebnebestemt kunstner: Rachildes selviscenesettelse i fransk fin de siècle?, ?, i R?nning, Anne Birgitte og Geir Uvsl?kk (red.): Kj?nnsforhandlinger. 澳门葡京手机版app下载 i kunst, film og litteratur. Oslo: Pax forlag, 2013. s. 197–215 (19s)
Denisoff, Dennis: “Decadence and aestheticism”, i Marshall, Gail (red.): The Cambridge Companion to the Fin de siècle. Cambridge: Cambridge University Press, 2007, s. 31–52 (22 s) *
Dijkstra, Bram:”Chapter XI: Gold and the Virgin Whores of Babylon; Judith and Salome: The Priestesses of Man’s Severed Head”, Idols of Perversity. Fantasies of Feminine Evil in Fin-de-siècle Culture. Oxford: Oxford University Press, 1986, s. 352–401 (50 s) *
Endresen, Signe: ?Mannen og kunstneren. Den m?rke mannsfiguren i Edvard Munchs malerier 1891–1908?, ?, i R?nning, Anne Birgitte og Geir Uvsl?kk (red.): Kj?nnsforhandlinger. 澳门葡京手机版app下载 i kunst, film og litteratur. Oslo: Pax forlag, 2013. s. 216–230 (15s)
Fliedl, Gottfried: “The Faculty Paintings”, Gustav Klimt 1862–1918. The World in Female Form. K?ln: Taschen, 2006, s. 76–89 (10s) *
Kaye, Richard A.: “Sexual identity at the fin de siècle”, Marshall, Gail (red.): The Cambridge Companion to the Fin de siècle. Cambridge: Cambridge University Press, 200s 53–72 (20s) *
Lie, Erik: “Om fin-de-siècle digtningen”[1893], i Pharo, ?ivind (red.): Fin de siècle. Tidsskriftet Samtiden i 1890-?rene. Oslo: Aschehoug. 1990, 120–127. Elektronisk tilgjengelig: http://www.nb.no/nbsok/nb/f2a3e85c84c56d1beeae2595b2d05f84.nbdigital?lang=no#3 (8 s)
Marholm, Laura: “Om kvindesagen. Noratypen, Svavatypen, Strindbergs Svavatype” [1890], i Pharo, ?ivind (red.): Fin de siècle. Tidsskriftet Samtiden i 1890-?rene. Oslo: Aschehoug. 1990, s. 33–45. Elektronisk tilgjengelig: http://www.nb.no/nbsok/nb/f2a3e85c84c56d1beeae2595b2d05f84.nbdigital?lang=no#3 (22s)
Paglia, Camille: “Chapter 19: Apollo Daemonized. Decadent Art”, Sexual personae. Art and decadence from Nefertiti to Emily Dickinson, New York: Vintage books, 1991, 489–511 + 692 (23 s) *
Witt-Brattstr?m, Ebba: "Det stora k?nskriget”, i Elisabeth M?ller Jensen m.fl. (red): Nordisk kvinnolitteraturhistoria, bd. 3, Vida v?rlden, 1900-1960, H?gan?s, 1995. Elektronisk tilgjengelig: http://nordicwomensliterature.net/sv/article/det-stora-k%C3%B6nskriget (4 s)
200 s. selvvalgt pensum i forbindelse med valg av semesteroppgave.
Anbefalt st?ttelesning:
Bale, Kjersti: Estetikk. En innf?ring. Oslo: Pax forlag, 2009
Bale, Kjersti og Arnfinn B?-Rygg (red.): Estetisk teori. En antologi, Oslo, 2008
Iversen, Irene: "Innledning", i Iversen (red): Feministisk litteraturteori, Oslo, 2002
Korsmeyer, Carolyn: Gender and aesthetics: an introduction, New York; Routledge, 2004. Resten av boken.
Midttun, Birgitte Huitfeldt: Kvinnereisen, Oslo, 2008
Mortensen, Ellen (red.): Kj?nnsteori, Oslo: Gyldendal, 2008. Resten av boken
Lorentzen, J?rgen og Wencke Mühleisen (red.): Kj?nnsforskning. En grunnbok, Oslo, 2006.
Showalter, Elaine: Sexual Anarchy, Gender and Culture at the Fin de Siècle, London: Virago Press, 1992