Pensum/l?ringskrav

B?ker som m? kj?pes, lastes ned eller l?nes p? biblioteket:

Knut Hamsun: Sult, K?benhavn: P.G Philipsens forlag, 1890  (eller 2. Oplag Kristiania: Cammermeyer, 1899). F?rsteutgaven (1890) er tilgjengelig som E-bok, og dessuten elektronisk p? NB Digital Sult,, og i faksimileutgave fra 1990 som bok p? UB og elektronisk p? NB Digital.

Rachilde: Monsieur Venus (1884), enten fransk originalutgave (elektronisk tilgjengelig p? Project Gutenberg) eller engelsk oversettelse ved Melanie Hawthorne, Modern Language Association, 2004

Korsmeyer, Carolyn: Gender and aesthetics: an introduction, New York; Routledge, 2004. Elektronisk tilgjengelig: Gender and aesthetics: an introduction,

Iversen, Irene (red): Feministisk litteraturteori, Oslo: Pax forlag, 2002

Mortensen, Ellen m. fl. (red.): Kj?nnsteori, Oslo: Gyldendal, 2008

Nochlin, Linda: Hvorfor har det ikke v?rt noen store kvinnelige kunstnere? Oslo: Pax, 2003

R?nning, Anne Birgitte og Geir Uvsl?kk (red): Kj?nnsforhandlinger. 澳门葡京手机版app下载 i kunst, film og litteratur. Oslo: Pax forlag, 2013

 

KOMPENDIER:

 

Teoretisk kjernepensum, del 1 av 2 (Nytt opplag v?ren 2014).

Teoretisk kjernepensum, de 2 av 2 (EAN 9028220128275)

Fordypningspensum v?ren 2014: Kj?nn i 'fin de siècle'-kulturen.

 

Kjernepensum (Artikler merket med * er i kompendiet.)

de Beauvoir, Simone: "Innledning", Det annet kj?nn, overs. av Bente Christensen, Oslo, 2000, s. 33-48 (15 s)*

Irigaray, Luce: "Any Theory of the ‘Subject’ has always been appropriated by the ‘Masculine’”, Speculum of the Other Woman [1974], overs. av Gillian C. Gill. Ithaca: Cornell University Press 1985, s. 133 -146 (13 s)*

Iversen, Irene: "Innledning", Iversen, Irene (red): Feministisk litteraturteori, Oslo 2002, s. 9-64 (55 s)

Korsmeyer, Carolyn: Gender and aesthetics: an introduction, 2004. Taylor and Francis . s. 10-58; 104-129 + noter s. 156-162; 166-170 (ca 80 s).

Lindberg, Anna Lena: ”Inledning”, Lindberg, Anna Lena (red): Den maskulina mystiken. Konst, k?n och modernitet. Lund (Studentlitteratur) 2001, s. 7-23 (16 s)*

Mattick Jr, Paul: "Beautiful and Sublime: Gender Totemism in the Constitution of Art", The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol. 48, number 4: "Feminism and Traditional Aesthetics", Edmonton, Alberta, 1990, s. 293-303 (10 s)*

Mortensen, Ellen m.fl: Kj?nnsteori: , 2008. : innledningene i ”Del 1: Hva er kj?nn? Ulike tiln?rmingsm?ter”. s. 15-26, 36-41, 70-73, 87-92 (25s).

Mulvey, Laura: ”Visuell nytelse og narrativ film”, Fossheim, Hallvard (red): Filmteori: en antologi, Oslo 1999, s. 169-182 (13 s)*

Perry, Gill: ”Introduction: gender and art history”, Perry, Gill (red.), Gender and Art (The Open University, 1999), s. 8-31 (23 s)*

R?nning, Anne Birgitte, ”Kunst, kj?nn og estetisk vurdering”: Tidsskrift for kj?nnsforskning , nr. 1 2012, s. 3-17 (15 s).

Wichstr?m, Anne: "Etterord", Nochlin, Linda: Hvorfor har det ikke v?rt noen store kvinnelige kunstnere? Oslo (2003 s. 161-75 (14 s)*

 

 

 

Kjernepensum  - tillegg for 20 poengs variant av emnet (Artikler merket med * er i kompendiet.)

Bourdieu, Pierre og Alain Darbel: "The Love of Art". I Frascina, Francis og Jonathan Harris, red.: Art in Modern Culture: An Anthology of critical texts. The Open University. 1992 s. 174- 180 (7s) *

 

Bronfen, Elisabeth: "Det 'mest' poetiske emnet". i Iversen, Irene, red.: Feministisk litteraturteori, Oslo. 2002. s. 85-104 (19s)

 

Brooks, Peter: Body Work. Objects of Desire in Modern Narrative, Ch. 1."Narrative and the Body". Cambridge, Mass. 1993. s. 1-27 + noter s. 289-293 (31s) *

 

Chadwick, Whitney: "Introduction: Art History and the woman artist" i Women, Art, and Society. London (3. utgave). 2002. s 17-42 (26 s) *

 

Chicago, Judy: “from The Dinner Party (1996)” i Steve Edwards red.: Arts and its Histories. A Reader, The Open University. New Haven. 1999. s. 143-146 (3s)*

 

Garb, Tamar: “Gender and Representation” i Modernity and Modernism. French Painting in the Nineteenth Century. The Open University. 1994. s.219-290. (71s) *

 

Johnson, Barbara: “The Critical Difference: Barthes/BalZac” i The Critical Difference. Essays in the Contemporary Rhetoric of Reading. The John Hopkins University Press. 1987. s 3-12 (10s) *

 

Jones, Amelia: “The Sexual Politics of The Dinner Party: A Critical Context (1996)” i Steve Edwards, red.: Arts and its Histories. A Reader. The Open University. New Haven. 1999 s. 146-152 (7s) *

 

Klinger, Cornelia: "Aesthetics". I Jaggar, Alison M. og Iris Marion Young, red.: A Companion to Feminist Philosophy. Malden Mass., 1998. s.343-352 (10 s) *

 

Moi, Toril. "? tilegne seg Bourdieu". i Iversen, Irene red.: op.cit., s. 252- 280 (28 s)

 

Nochlin, Linda: ”Hvorfor har det ikke v?rt noen store kvinnelige kunstnere?”. Hvorfor har det ikke v?rt noen store kvinnelige kunstnere? Oslo. 2003, s. 7-64

 

Pollock, Griselda: “Differencing, Feminism and the Canon, from Differencing the Canon: Feminist Desire and the Writing of Art’s Histories (1999)” i Steve Edwards, red.: Arts and its Histories. A Reader, The Open University. New Haven. 1999. s. 161-166 (5 s) *

 

Salomon, Nanette: “The Art Historical Canon: Sins of Omission”. I Preziosi, Donald, red.: The Art of Art History: A Critical Anthology. Oxford. 1998. s.344-355 + noter s. 551-553 (13s) *

 

 

 

Fordypningspensum v?r 2014: Kj?nn i 'fin de siècle'-kulturen

Det angitte pensum er gjenstand for undervisning, og det kan brukes som materiale for semesteroppgavene p? LIT3461 og LIT4461. P? LIT3462 og LIT4462 skal det legges opp et tilleggspensum p? 1 verk (eller tilsvarende billedmateriale) samt  200 s. teori og sekund?rlitteratur, og materiale for semesteroppgaven hentes herfra. Studenter p? LIT3461 og LIT4461 kan i samr?d med fagl?rer bytte ut et verk fra pensum og la det selvvalgte v?re materiale for semesteroppgaven. Alle m? i tillegg regne med ? s?ke seg frem til ytterligere noe sekund?rlitteratur n?r de arbeider med semesteroppgaven.

 

Prim?rmateriale:

Charles Baudelaire:  ?Une Charogne ?, ?Danse Macabre?,  ?Le Monstre ?, ?Le Lethe?* (Lenke til franske originaler legges ut i Fronter, gjendiktining til nynorsk finnes i kompendiet)

Knut Hamsun: Sult (1890)

Dagny Juel Przybyzsewska: Diktene "I sj?lens store, dunkle sale", "Stille! Stille!", "Jeg har drukket af din dybe br?nd", "Sov! Sov!" (udaterte) og "Fragmenter" (1900), fra Samlede tekster, Kongsvinger: Kulturforlaget Brak, 1996, s.103, 107, 111, 113 og 119-129 (15s) *

Rachilde: Monsieur Venus (1884)

Malerier og trykk som omtales og gjengis i pensumartiklene.

1 selvvalgt verk (eller tilsvarende billedmateriale)

 

Teori og sekund?rlitteratur (ca 400 s):

Andersen, Britt: ?S?rbar og stridbar. Den mannlige outsideren i Knut Hamsuns litter?re gjennombrudd?, i R?nning, Anne Birgitte og Geir Uvsl?kk (red.): Kj?nnsforhandlinger. 澳门葡京手机版app下载 i kunst, film og litteratur. Oslo: Pax forlag, 2013. s. 231–249 (19s)

Bache-Wiig, Harald: “Den farlige kj?rligheten. Mannlighet og kvinneangst i 1890-?ra”, i Bache-Wiig og S?ther (red): 100 ?r etter. Om det litter?re livet i Norge i 1890-?ra, Oslo: Aschehoug, 1993 s. 172-188. Elektronisk tilgjengelig: http://www.nb.no/nbsok/nb/cf7952b158b13abed261ed326fe22c83.nbdigital?lang=no#0 (17 s)

Barstad, Guri: ?Kvinnelig skandaleforfatter og skjebnebestemt kunstner: Rachildes selviscenesettelse i fransk fin de siècle?, ?, i R?nning, Anne Birgitte og Geir Uvsl?kk (red.): Kj?nnsforhandlinger. 澳门葡京手机版app下载 i kunst, film og litteratur. Oslo: Pax forlag, 2013. s. 197–215 (19s)

Denisoff, Dennis: “Decadence and aestheticism”, i Marshall, Gail (red.): The Cambridge Companion to the Fin de siècle. Cambridge: Cambridge University Press, 2007, s. 31–52 (22 s) *

Dijkstra, Bram:”Chapter XI: Gold and the Virgin Whores of Babylon; Judith and Salome: The Priestesses of Man’s Severed Head”, Idols of Perversity. Fantasies of Feminine Evil in Fin-de-siècle Culture. Oxford: Oxford University Press, 1986, s. 352–401 (50 s) *

Endresen, Signe: ?Mannen og kunstneren. Den m?rke mannsfiguren i Edvard Munchs malerier 1891–1908?, ?, i R?nning, Anne Birgitte og Geir Uvsl?kk (red.): Kj?nnsforhandlinger. 澳门葡京手机版app下载 i kunst, film og litteratur. Oslo: Pax forlag, 2013. s. 216–230 (15s)

Fliedl, Gottfried: “The Faculty Paintings”, Gustav Klimt 1862–1918. The World in Female Form. K?ln: Taschen, 2006, s. 76–89 (10s) *

Kaye, Richard A.: “Sexual identity at the fin de siècle”, Marshall, Gail (red.): The Cambridge Companion to the Fin de siècle.  Cambridge: Cambridge University Press, 200s 53–72 (20s) *

Lie, Erik: “Om fin-de-siècle digtningen”[1893],  i Pharo, ?ivind (red.): Fin de siècle. Tidsskriftet Samtiden i 1890-?rene. Oslo: Aschehoug. 1990, 120–127. Elektronisk tilgjengelig: http://www.nb.no/nbsok/nb/f2a3e85c84c56d1beeae2595b2d05f84.nbdigital?lang=no#3 (8 s)

Marholm, Laura: “Om kvindesagen. Noratypen, Svavatypen, Strindbergs Svavatype” [1890], i Pharo, ?ivind (red.): Fin de siècle. Tidsskriftet Samtiden i 1890-?rene. Oslo: Aschehoug. 1990, s. 33–45. Elektronisk tilgjengelig: http://www.nb.no/nbsok/nb/f2a3e85c84c56d1beeae2595b2d05f84.nbdigital?lang=no#3  (22s)

Paglia, Camille: “Chapter 19: Apollo Daemonized. Decadent Art”, Sexual personae. Art and decadence from Nefertiti to Emily Dickinson, New York: Vintage books, 1991, 489–511 + 692 (23 s) *

Witt-Brattstr?m, Ebba: "Det stora k?nskriget”, i  Elisabeth M?ller Jensen m.fl. (red): Nordisk kvinnolitteraturhistoria, bd. 3, Vida v?rlden, 1900-1960, H?gan?s, 1995. Elektronisk tilgjengelig:  http://nordicwomensliterature.net/sv/article/det-stora-k%C3%B6nskriget (4 s)

 

200 s. selvvalgt pensum i forbindelse med valg av semesteroppgave.

 

Anbefalt st?ttelesning:

Bale, Kjersti: Estetikk. En innf?ring. Oslo: Pax forlag, 2009

Bale, Kjersti og Arnfinn B?-Rygg (red.): Estetisk teori. En antologi, Oslo, 2008

Korsmeyer, Carolyn: Gender and aesthetics: an introduction, New York; Routledge, 2004. Resten av boken.

Midttun, Birgitte Huitfeldt: Kvinnereisen, Oslo, 2008

Mortensen, Ellen (red.): Kj?nnsteori, Oslo: Gyldendal, 2008. Resten av boken

Lorentzen, J?rgen og Wencke Mühleisen (red.): Kj?nnsforskning. En grunnbok, Oslo, 2006.

Showalter, Elaine: Sexual Anarchy, Gender and Culture at the Fin de Siècle, London: Virago Press, 1992

 

 

Publisert 19. nov. 2013 13:23 - Sist endret 6. feb. 2020 10:16