B?ker som m? kj?pes, lastes ned eller l?nes p? biblioteket:
Korsmeyer, Carolyn : Gender and aesthetics: an introduction. London: Taylor and Francis 2004. Teksten er tilgjengelig her
Iversen, Irene (red): Feministisk litteraturteori, Oslo, 2002
Mortensen, Ellen m. fl. (red.): Kj?nnsteori, Oslo, 2008
Ibsen, Henrik: Et dukkehjem i Francis Bull et al. (red.) Hundre?rsutgave Henrik Ibsens samlede verker. Bind 8. Gyldendal 1999.
Skram, Amalie: Constance Ring, Oslo, 2004. Teksten er tilgjengelig her
De Sta?l, Germaine: Corinne, or Italy. Oxford World’s Classiscs. Oxford University Press 1998.
NB: F?lgende kompendier m? kj?pes i Kopiutsalget/Akademika:
Del 1: Teoretisk kjernepensum Del 2: Fordypningspensum v?ren 2012: Teatralitet og melodrama (Begge kompendier er felles for LIT3461, 3462, 4461 og 4462.)
Kjernepensum
de Beauvoir, Simone: "Innledning", Det annet kj?nn, overs. av Bente Christensen, Oslo, 2000, s. 33-48 (15 s)*
Korsmeyer, Carolyn: Gender and aesthetics: an introduction, 2004. Taylor and Francis . Side 10—58; s. 104–129 + noter s. 156–162; 166–170 (ca 80 s) .
Iversen, Irene: "Innledning", Iversen, Irene (red): Feministisk litteraturteori, Oslo 2002, s. 9-64 (55 s)
Lindberg, Anna Lena: ”Inledning”, Lindberg, Anna Lena (red): Den maskulina mystiken. Konst, k?n och modernitet. Lund (Studentlitteratur) 2001, s. 7-23 (16 s)*
Mattick Jr, Paul: "Beautiful and Sublime: Gender Totemism in the Constitution of Art", The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol. 48, number 4: "Feminism and Traditional Aesthetics", Edmonton, Alberta, 1990, s. 293-303 (10 s)*
Mortensen, Ellen m.fl: Kj?nnsteori: , 2008. : innledningene i ”Del 1: Hva er kj?nn? Ulike tiln?rmingsm?ter”. s. 15-26, 36-41, 70-73, 87-92 (25s).
Mulvey, Laura: ”Visuell nytelse og narrativ film”, Fossheim, Hallvard (red): Filmteori: en antologi, Oslo 1999, s. 169-182 (13 s)*
Perry, Gill: ”Introduction: gender and art history”, Perry, Gill (red.), Gender and Art (The Open University, 1999), s. 8-31 (23 s)*
R?nning, Anne Birgitte, ”Kunst, kj?nn og estetisk vurdering”: Tidsskrift for kj?nnsforskning , nr. 1 2012, s. 3-17 (15 s).
Wichstr?m, Anne: "Etterord", Nochlin, Linda: Hvorfor har det ikke v?rt noen store kvinnelige kunstnere? Oslo (2003 s. 161-75 (14 s)*
Til orientering: Artikler merket med * er i kompendiet.
Tilleggslitteratur for LIT3462 (20-poengsversjonen av emnet)
Bourdieu, Pierre og Alain Darbel: "The Love of Art". I Frascina, Francis og Jonathan Harris, red.: Art in Modern Culture: An Anthology of critical texts. The Open University. 1992 s. 174- 180 (7s) *
Bronfen, Elisabeth: "Det 'mest' poetiske emnet". i Iversen, Irene, red.: Feministisk litteraturteori, Oslo. 2002. s. 85-104 (19s)
Brooks, Peter: Body Work. Objects of Desire in Modern Narrative, Ch. 1."Narrative and the Body". Cambridge, Mass. 1993. s. 1-27 + noter s. 289-293 (31s) *
Chadwick, Whitney: "Introduction: Art History and the woman artist" i Women, Art, and Society. London (3. utgave). 2002. s 17-42 (26 s) *
Chicago, Judy: “from The Dinner Party (1996)” i Steve Edwards red.: Arts and its Histories. A Reader, The Open University. New Haven. 1999. s. 143-146 (3s)*
Garb, Tamar: “Gender and Representation” i Modernity and Modernism. French Painting in the Nineteenth Century. The Open University. 1994. s.219-290. (71s) *
Johnson, Barbara: “The Critical Difference: Barthes/BalZac” i The Critical Difference. Essays in the Contemporary Rhetoric of Reading. The John Hopkins University Press. 1987. s 3-12 (10s) *
Jones, Amelia: “The Sexual Politics of The Dinner Party: A Critical Context (1996)” i Steve Edwards, red.: Arts and its Histories. A Reader. The Open University. New Haven. 1999 s. 146-152 (7s) *
Klinger, Cornelia: "Aesthetics". I Jaggar, Alison M. og Iris Marion Young, red.: A Companion to Feminist Philosophy. Malden Mass., 1998. s.343-352 (10 s) *
Moi, Toril. "? tilegne seg Bourdieu". i Iversen, Irene red.: op.cit., s. 252- 280 (28 s)
Nochlin, Linda: ”Hvorfor har det ikke v?rt noen store kvinnelige kunstnere?”. Hvorfor har det ikke v?rt noen store kvinnelige kunstnere? Oslo. 2003, s. 7-64
Pollock, Griselda: “Differencing, Feminism and the Canon, from Differencing the Canon: Feminist Desire and the Writing of Art’s Histories (1999)” i Steve Edwards, red.: Arts and its Histories. A Reader, The Open University. New Haven. 1999. s. 161-166 (5 s) *
Salomon, Nanette: “The Art Historical Canon: Sins of Omission”. I Preziosi, Donald, red.: The Art of Art History: A Critical Anthology. Oxford. 1998. s.344-355 + noter s. 551-553 (13s) *
Fordypningspensum v?r 2013: Teatralitet og melodrama
Ibsen, Henrik: Et dukkehjem i Francis Bull et al. (red.) Hundre?rsutgave Henrik Ibsens samlede verker. Bind 8. Gyldendal 1999.
Skram, Amalie: Constance Ring, Oslo, 2004. Teksten er tilgjengelig her
De Sta?l, Germaine: Corinne, or Italy. Oxford World’s Classiscs. Oxford University Press 1998.
Billedkunst som refereres i tekstene: Mary Cassat, Berthe Morisot, Gustave Courbet, Edouard Manet, Jean-Baptiste Greuze, Jean-Baptiste-Siméon Chardin m.fl.
Andre kunstverk av nyere dato kan ogs? bli trukket frem i l?pet av kurset.
I tillegg til fordypningspensumet kommer ett valgfritt verk og 200 sider teori som studenten velger selv.
Sekund?rtekster
Brooks, Peter: “Preface to the original edition” og ”1:The Melodramatic Imagination” i The melodramatic imagination: Balzac, Henry James, melodrama, and the mode of excess. Yale University Press 1995 s. xiii–xx og s. 1–24 (32 s.)
Cavell, Stanley: “Introduction” i Contesting Tears: The Hollywood Melodrama of the Unknown Woman. The University of Chicago Press 1996 s. 3–45 (43 s.)
Engelstad, Irene: “’S? de store f?lelsers tid er vendt tilbake!’: Demokrati og melodrama i Bj?rnstjerne Bj?rnsons romandiktning” i Norsk Litteraturvitenskapelig Tidsskrift nr. 1, 2011 s. 60–68 (8 s.)
Fried Michael: “Introduction”, “Chapter one: The Primacy of Absorption” og “Chapter two: Toward a Supreme Fiction” i Absorption and Theatricality: Painting and Beholder in the Age of Diderot. The University of Chicago Press 1988 s. 1–105 (105 s. bilder inkludert)
Fried, Michael: "6: Courbet's 'Femininity': Chiefly paintings of Women along with Certain Landscapes and Related Subjects" i Courbet's Realism. The University of Chicago Press 1992 s.198-222 (24 s. inkludert bilder).
Hamm, Christine: ”Innledning”, ”Den ukjente kvinnens hevn: Constance Ring som opera og ”Avslutning” i Medlidenhet og melodrama: Amalie Skrams romaner om ekteskap. Unipub forlag 2006 s. 1–9, s. 81-100 og s. 159–162 (30 s.)
Moi, Toril: ”Innledning” og ”7: ’F?rst og fremst et menneske’: Idealisme, kj?nn og teater i Et dukkehjem i Ibsens Modernisme. Pax forlag 2006: s. 15–32 og s. 317–350 (50 s.)
Moi, Toril: ”A Woman’s Desire to Be Known: Expressivity and Silence in Corinne” i Ghislaine McDayter (red.), Untrodden Regions of the Mind: Romanticism and Psychoanalysis. Bucknell Review 45.2 2002: s. 143-175 (32 s.). Teksten er tilgjengelig her
Pollock, Griselda: “Modernity and the Spaces of Femininity” i Broude, Norma og Mary D. Garrard (red.) The Expanding Discourse: Feminism and Art History. IconEditions 1992 (24 s.)
Anbefalt st?ttelesning:
Bale, Kjersti: Estetikk. En innf?ring, Oslo 2009.
Bale, Kjersti og Arnfinn B?-Rygg (red.): Estetisk teori. En antologi, Oslo, 2008
Korsmeyer, Carolyn: Gender and aesthetics: an introduction. London: Taylor and Francis 2004. Resten av boken.
Midttun, Birgitte Huitfeldt: Kvinnereisen, Oslo, 2008
Lorentzen, J?rgen og Wencke Mühleisen (red.): Kj?nnsforskning. En grunnbok, Oslo, 2006.