Tema v?ren 20

I det store opplysningsprosjektet som starter p? 1700-tallet, bl.a. med den franske Encyklopedien, fremtrer den hvite europeiske mann som det erkjennende subjektet som vil tilegne seg og utvikle kunnskap om verden. I dette inng?r alle andre – barnet, kvinnen, ikke-europeeren, den ville – som fremmede og g?tefulle, som noen man vil forst?, men som ogs? yter motstand. For feminismen har et hovedanliggende v?rt ? motsi paradigmet: Ogs? kvinnen er et erkjennende subjekt, som s?ker forst?else b?de om seg selv og andre. Og i det 20.?rhundre ble bildet av den kolonialiserte andre utfordret av Edward Said og andre postkoloniale tenkere. P? Kj?nn og estetikk v?ren 2020 skal vi studere kunst og litteratur som utforsker etterd?nningene av opplysningsparadigmet: Hva ligger i forestillingen om det fremmede? Hvordan er forholdet mellom kvinnen, som Simone de Beauvoir p?pekte som den Andre, og andre Andre'r? Er det noen som alltid er den ene, som ikke er fremmed for noen eller for seg selv? Kan man utforske og utfordre seg selv som en fremmed?

Vi skal lese et par tekster fra 1800-tallet, men s?rlig fordype oss i litteratur og billedkunst fra de siste femti ?rene og analysere deres fortolkninger og bearbeidinger av forholdet mellom kj?nn og det fremmede.  

 

Temaspesifikke l?ringsm?l:
 N?r du har fullf?rt dette emnet, har du:
?    l?rt ? problematisere kj?nn og fremmedhet i estetisk teori og estetisk praksis
?    l?rt ? analysere litter?re verk og billedkunst ut fra en eksplisitt tematisering av kj?nn, annethet og det fremmede
?    gjennom valget av oppgaveformulering og skriving av oppgaven satt deg inn i deler av forskningen om kj?nn, annethet og orientalisme og dessuten opparbeidet skrivetrening og selvstendighet.

 

Publisert 22. nov. 2019 13:14 - Sist endret 22. nov. 2019 13:14