Pensum/l?ringskrav

Kursbeskrivelse

Emnet for kurset er Henrik Ibsens forfatterskap, som vil bli analysert ut fra seks av hans stykker, fra Peer Gynt, 1867, til N?r vi d?de v?kner, 1899. Fokus vil ligge p? hvordan Ibsens dramatiserer og fortolker noen ambivalenser i det moderne samfunnet og dets livsopplevelse, konflikten mellom en heroisk liberalisme, der individets selvrealisering blir sett som et kall, og den praktiske, borgerlige liberalismen, som innsnevrer og degraderer den idealistiske selvoppfyllelsen og og bringer individet i motsetning til samfunnet.

Til st?tte for tolkningsperspektivet skal vi lese noen fremstillinger av ?moderniteten? (s?rlig Dag ?sterbergs, Det moderne, 1999), og dessuten noen nyere tolkninger av Ibsens forfatterskap, ogs? noen som motsier synet Ibsen som ?modernitetsdikter? eller legger st?rre vekt p? sjangerproblemer eller p? den tragiske eller modernistiske ironien i Ibsens stykker.

Verk

Peer Gynt, 1867.

Et Dukkehjem, 1879.

Rosmersholm, 1886.

Hedda Gabler, 1890.

John Gabriel Borkman, 1896.

N?r vi d?de v?kner, 1899.

?vrig pensum

?sterberg, Dag. 1999/2003. ?Innledning: Modernitetens kode? og ?Svaret p? Vestens g?te? i: Det moderne. Et essay om Vestens kultur. Oslo, s. 11-23 og 151-227 og 403-404.

I kompendium:

Aslaksen, Kamilla: ?'M?ndene er s? ubestandige. Fru Borkman. Og kvinderne ligervis.'? Problemer omkring genre, teatralitet og identitet i Ibsens John Gabriel Borkman. Agora, nr. 2-3 1993, Aschehoug, Oslo, s. 112-129

Engelstad, Fredrik: ?Ibsen som maktutreder? i: Nytt Norsk tidsskrift nr. 3 2001, Universitetsforlaget, Oslo, s. 281-296.

Freud, Sigmund: Ubehaget i kulturen. Cappelen, Oslo 1992 (103 s.), s. 37-54

Habermas, Jürgen: "Weber?s Theory of Modernity? og ?The Uncoupling og System and Lifeworld? i: Outhwaite, William (red.): The Habermas Reader, Polity Press, Cambridge 1996 (387 s.), s. 269-271 og 272-282.

Helland, Frode: 1993. ?Hedda Gabler. Modernitet og ironi?. Agora, nr. 2-3. Oslo,s 61-93

Haakonsen, Daniel: ?Ibsens realism? i: McFarlane, J. (red.): Henrik Ibsen. Penguin, London 1957 (476 s.), s. 286-292.

Kittang, Atle: ?N?r malmen syng? i: Ibsens heroisme. Gyldendal, Oslo 2002 (383 s.). s 278-316

Lyons, Charles. R: ?Recapitulation? i: Henrik Ibsen. The Divided Consciousness. Southern Illinois University Press, Carbondale, Illinois 1972 (191 s.), s. 155-180 + 182.

Madsen, Peter: ?Naturens hevn? i: Nytt norsk Tidsskrift nr. 2 1994. Universitetsforlaget, Oslo, s.163-175.

McFarlaine, James: "Cultural Conspiracy and Civilizational Change" i: Ibsen & Meaning. Norvik Press, Norwich 1989 (404 s.), s. 343-365.

Northam, John: ?Introduction?i: Ibsen. A Critical Study. Cambridge University Press, London 1973 (237 s.), s 1-9

R?nning, Helge: ?Ibsen og den tvetydige moderniteteten? i: Nytt norsk Tidsskrift nr. 2 1994. Universitetsforlaget, Oslo, s. 151-162.

Templeton, Joan: ?In Conclusion. Ibsen's women and Ibsen's modernism? i: Ibsen?s Women, Cambridge University Press, Cambridge 1997 (386 s.), s 323-335 + s 370- 372.

Tj?nneland, Eivind: ?Innledning. Hva er modernitet?? og "M?rkeloftet som modell for moderniteten" i: Ibsen og moderniteten. Spartacus Forlag AS, Oslo 1993 (142 s.), s. 11-29.

Williams, Raymond: ?Henrik Ibsen? i: Drama from Ibsen to Brecht. The Hogarth Press, London 1987 (352 s.), s.33-74.

Ystad, Vigdis: ?Ibsen?s Rebellious Women? i: Ystad, Vigdis (red.): Ibsen at the Center of Advanced Studies. Scandinavian University Press, 1997 (278 s.), Oslo, s. 135-152

Zola, ?mile: "Naturalism" i:. Brandt, George W. (red./overs.): Modern Theories of Drama. Clarendon Press, Oxford 1998, s. 80-88.

Aarseth, Asbj?rn: ?Innledning? i: Ibsens samtidsskuespill. Universitetsforlaget, Oslo 1999 (376 s.), s. 11-44.

Publisert 6. mars 2005 18:02