Verk
Richardson: Pamela, or Virtue Rewarded (del 1)
Goethe: Faust, del 1
Voltaire: Candide
Bronte: Wuthering Heights
Flaubert: Madame Bovary
Dostojevskij: Forbrytelse og straff
Ibsen: Gengangere
Kortprosa (brev, essays og noveller): i alt 28 s.
I kompendiet for LIT1302
- Camilla Collett: "Husmoderen skal spare"
I Korttekster. Ein antologi, (red.), Jon Haarberg, Jakob Lothe, Hans H. Skei, Gyldendal Akademisk, Oslo 2000
- Holberg: "Fortale", "N?dvendige, nyttige og skadelige 澳门葡京手机版app下载", "Apologi for Fanden"
- Edgar Allan Poe: ”The Tell-Tale Heart”
- Anton Tsjekov: “Studenten”
Dikt: i alt 25 s.
Alle i Dikt fra antikken til v?r tid (red.), Jon Haarberg og Hans H. Skei, Gyldendal Akademisk, Oslo 2002.
- Ewald, "Til Sielen. En Ode"
- Goethe, "Wanderers Nachtlied II" og "Erlk?nig"
- Blake, "The Lamb" og "The Tiger"
- H?lderlin, "Hyperions Schicksalslied" og "H?lfte des Lebens"
- William Wordsworth: “The Solitary Reaper"
- John Keats: “Ode on a Grecian Urn”
- Alexander Pusjkin: “Profeten”
- Elizabeth Barrett Browning: “If thou must love me”
- Henrik Wergeland: “Pigen paa Anatomikammeret”
- Walt Whitman: “I hear America Singing”
- Charles Baudelaire: “Correspondances” og "Anywhere out of the world"
- Emily Dickinson: “Dikt 341”
- Stéphane Mallarmé: “Au seul souci de voyager”
- Paul Verlaine: “Il pleure...”
- Sigbj?rn Obstfelder: “Navnl?s”
Metodologi, poetikk og sekund?rlitteratur
I Europeisk litteraturteori fra antikken til 1900), (red. ) Eiliv Eide m.fl., Universitetsforlaget, Oslo 1987, ogs? i ny utgave: Klassisk Litteraturteori. En antologi, (red.) Eiliv Eide m.fl., Universitetsforlaget, Oslo 2007
- G.E. Lessing: "Om lover og reglar for diktinga"
- Friedrich Schiller: "Om dikterens holdning"
- Samuel Taylor Coleridge: "Fantasien, diktet og verset"
- Charles Augustin Sainte-Beuve: "Dikterpersonligheten"
- Friedrich Nietzsche: "Det apolliniske og det dionysiske"
- Wilhelm Dilthey: "Dikterfantasien og livet"
I kompendiet for LIT1302
- Mikhail Bakhtin: Problems of Dostoevsky’s Poetics, kap. 2: ”The Hero and the Position of the Author with Regard to the Hero in Dostoevsky’s Art”.
- Jan Watt: The Rise of the Novel, kap. 1: "Realism and the Novel Form".
- Peter Bürger: "Institusjonen Kunst som litteratursosiologisk kategori"
I Moderne litteraturteori (red.), Atle Kittang m.fl., Universitetsforlaget, Oslo 2003
- Georg Lukács: “Forord til Balzac og den franske realismen”
* Frode Helland og Lisbeth Pettersen W?rp, ? lese drama, Oslo, Universitetsforlaget 2005. "Handling og tilstand", s. 53-79, "Framstilling og kommunikasjon", s. 81-100, "Dramatis personae", s. 101-35, "Dramaets tid og rom", s. 137-60, "Det dramatiske spr?ket", s. 161-90.
* Christian Janss og Christian Refsum: Lyrikkens liv Universitetsforlaget, Oslo 2003. Kap. 2: "Alt er rytme!”, kap. 3: ”Poetisk billedbruk”, kap. 4: ”Tematisk og retorisk lesning” og kap. 8: ”Prosadiktet og poesiens grenser”.
*Jakob Lothe: Fiksjon og film. Narrativ teori og analyse, Universitetsforlaget 2003. Kap. 1: ”Introduksjon", kap. 2: "Narrativ kommunikasjon", kap. 3: ”Narrativ tid og repetisjon” og kap. 4: ”Hendingar, personar og karakterisering”.
Tekstene merket med * tilsvarer en basiskunnskap som studenten kan ha oppn?dd p? andre emner.
Litteraturhistorie
Jon Haarberg, Tone Selboe og Hans Erik Aarset: Verdenslitteratur. Den vestlige tradisjonen. Oslo: Universitetsforlaget, 2007. S. 295-415.