DEL A (Fellesforelesninger med andre programmer)
Denne boka m? skaffes (kj?pes eller l?nes):
Jordheim, R?nning, Sandmo og Skoie: Humaniora - en innf?ring. Oslo: Universitetsforlaget, 2008.
DEL B (Gruppeundervisning)
Disse tekstene til v?re tilgjengelig i Canvas, med unntak for de som finnes i digital versjon.
Abrams, M. H.: ?Types and Orientations of Critical Theories? fra Doing Things With Texts (1989), New York and London, side 4-30
Carlson, Marvin. ?Theatre and Performance? fra Theatre, A Very Short Introduction (2014), Oxford University Press, side 74–95
Cook, Nicholas. ?Musical Values? fra Music, A Very Short Introduction (1998), Oxford University Press, side 1-17
Eigtved, Michael. "Introduksjon: Hvad er forestillingsanalyse?". Forestillingsanalyse. En introduksjon. Fredriksberg C: Samfundslitteratur, 2007, s. 11-22.
Janss, Christian og Christian Refsum: ”3 / Poetisk billedbruk” i : Lyrikkens liv. Innf?ring i diktlesning, Oslo 2003. Universitetsforlaget. . s. 79–115.
Kj?rup, S?ren: ”Tre slags k?rlighed” i : Hvorfor smiler Mona Lisa? En bog om billeder og deres brug, 2. utg. 2004. Roskilde Universitetsforlag . s. 23–32.
Laneyrie–Dagen, Nadeije. “Introduction” og “Composition”. How to read paintings. Overs.. Richard Elliott. Edinburgh: Chambers Arts Library, 2004, s. XII–XV; 58–93.
Lothe, Jakob, ”Narrativ kommunikasjon”. Fiksjon og film. Narrativ teori og analyse. Oslo: Universitetsforlaget, 1994, s. 20–60. Tilgjengelig i bokhylla p? nb.no.
Mitchell, W. J. T. "There are no Visual Media". Journal of Visual Culture. Vol 4 (2): 257-266. <http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1470412905054673> (10. s.)
Said, Edward. ?Orientalism Reconsidered?, I Cultural Critique nr. 1, 1985, s. 89-107. Tilgjengelig digitalt: http://www.artsrn.ualberta.ca/amcdouga/Hist494_2014/readings/orientalism_reconsidered_said.pdf
Sontag, Susan. "Det heroiske blikket". I Om fotografi, overs. Agnete ?ye. Oslo: Pax, 2004, s 111-148.
Anbefalt st?ttelesning;
Gaiger, Jason (red.): Art of the 20th Century: Frameworks for Modern Art, Yale University Press / The Open University. New Haven 2003. S?rlig “Interpreting the readymade: Marcel Duchamp’s "Bottlerack"” s. 56–103.
Gaut, Brys og Dominic McIver Lopes (red.): The Routledge Companion to Aesthetics, 2003. London. S?rlig Graham McFee: ”45. Dance” s. 545–556.
Kivy, Peter: The Fine Art of Repetition: Essays in the Philosophy of Music, New York 1993. Cambridge University Press. S?rlig utdrag fra ”Ch. XVIII. The Fine Art of Repetition” avsn. I–VII s. 327–354.