V?ren 2007: Film som tverrestetisk medium
Trond Lundemo (Red.) 2004. Konst och film – texter f?re 1970 [1]. Skriftserien Kairos, nummer 9. Stockholm: Raster f?rlag. (189 s.)
Trond Lundemo (Red.) 2004. Konst och film – texter efter 1970 [2]. Skriftserien Kairos, nummer 9. Stockholm: Raster f?rlag. (184 s.)
Kompendium: EST2000, Moderne estetisk teori. V?ren 2007: Film som tverrestetisk medium
Bazin, André: Utdrag fra ”Ontologien til det fotografiske bilde (1945) og Orson Welles (1959) fra Fossheim J. Hallvard (red.) Filmteori. En antologi. Oslo Pax, 1999. (12 s.)
Panofsky, Erwin: "Style and Medium in the Motion Pictures" i Braudy and Cohen (red.) Film Theory and Criticism. Introductory Readings. , 2004, 289-302 (13s). Oxford University Press.
Benjamin, Walter (1936): ”Kunstverket i reproduksjonsalderen”. Kunstverket i reproduksjonsalderen. Overs. Torodd Karlsten. Oslo: Gyldendal 1991, s. 35–64. (29 s)
Boris Groys: “Iconoclasm as an artistic device/iconoclastic strategies in film” i Latour & Weibel: Iconoclash. Beyond the Image Wars in Science, Religion, and Art. Karlsruhe: ZKM/ Cambridge, Mass: MIT Press 2002. (24. s.)
Stam, Robert: “Beyond Fidelity: The Dialogics of Adaption” i Naremore, James (red.) Film Adaption. New Brunswick: Rutgers U.P., 2000, s. 54–76. (22 s.)
Peter Larsen: Kap. 9–10 i Filmmusikk. Historie, Analyse, teori. Oslo Universitetsforlaget 2005, s. 186–220. (34. s.)
Eksempelmateriale
Julio Cortázar: ”Spindelvev”, Oslo: Gyldendal. (Spansk tittel: ”Las babas del diablo”), til norsk ved Kjell Risvik, S. 182–196 i Seremonier (1994).
Michelangelo Antonioni: Blow-Up (DVD)