(ca. 500 sider)
NB! Boken Det lyse rommet av Roland Barthes kan kj?pes p? Akademika. Alle ?vrige tekster vil legges ut i Canvas. Disse skal skrives ut, leses p? forh?nd og deretter medbringes p? seminaret.
Agamben, Giorgio. ?Ansiktet?. Midler uten m?l: Notater om politikk. Overs. Kristin Gjerpe. Oslo: Cappelen Akademisk, 2008.
Agamben, Giorgio. ?Judgment Day?. Profanations. Overs. Jeff Fort. New York: Zone Books, 2015. S. 23-27.
Baláz, Béla. “Visible Man” og “The Play of Facial Expressions”. Béla Baláz, Early Film Theory: Visible Man and the Spirit of Film. Overs. Rodney Livingstone. New York: Berghahn Books, 2010. S. 9-15; 33-37.
Barthes, Roland. Det lyse rommet: Tanker om fotografiet. Overs. Knut Stene-Johansen. Oslo: Pax, 2001. Ca 165 s
Barthes, Roland. ?Garbos ansikt?. Mytologier. Overs. Einar Eggen. Oslo: Gyldendal, 1999.
Barthes, Roland. ?Proust and Photography?. The Preparation of the Novel: Lectures Courses and Seminars at the Collège de France (1978-1979 and 1979-1980). Overs. Kate Briggs. New York: Columbia University Press, 2011. S. 305-315.
Bate, David. “Photography Theory”. Photography: The Key Concepts. New York: Bloomsbury, 2016. S. 11-34.
Belting, Hans. “Photography and Mask: John Molder’s Own Alien Face” og “Ingmar Bergman and the Face in Film.” Face / Mask: A Double Portrait. Overs. Thomas S. Hansen og Abby J. Hansen. New Haven: Princeton University Press, 2017. S. 157-174; 211-221.
Benjamin, Walter. ?Liten fotografihistorie?. Kunsten i reproduksjonsalderen. Overs. Torodd Karsten. Oslo: Gyldendal, 1991. S. 65-79.
Crary, Jonathan. “Unbinding Vision”. Suspensions of Perception: Attention, Spectacle, and Modern Culture. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2001. S. 81-148.
Freeland, Cynthia. “Portraits and Persons”. The Montréal Review, November 2011. 2 s.
Tilgjengelig online: http://www.themontrealreview.com/2009/Portraits-and-persons-by-Cynthia-Freeland.php
Gr?tta, Marit. ?Fotografi og f?lelser: Proust, portrettfotografier og lengselen etter ? n? utover seg selv?. Agora: Tidsskrift for metafysisk spekulasjon, nr. 1, 2016. S. 118-147.
Hegel, G.W.F. Aesthetics: Lectures on Fine Art. Overs. T. M. Knox. Vol. 2. Oxford: Clarendon Press, 1975. S. 865-69.
Kracauer, Sigfried. “Photography”. Overs. Thomas Y. Levin. Critical Inquiry 19, Spring
1993. S. 421-436. Tilgjengelig online:
https://eclass.uoa.gr/modules/document/file.php/PSPA254/Kracauer%20Photography.pdf
Krauss, Rosalind. “The Photographic Conditions of Surrealism”. October, vol. 19. MIT Press, 1981. S. 3-34. Tilgjengelig online: http://www.jstor.org/stable/778652
Nancy, Jean-Luc. “The Look of the Portrait”. Portrait. Overs. Sarah Clift and Simon Sparks. New York: Fordham University Press, 2018. S. 13-41.
Rancière, Jacques. ?Det tenkende bildet?. Den emansiperte tilskuer. Overs. Geir Uvsl?kk. Oslo: Pax, 2012.
Silverman, Kaja. “The Second Coming”.The Analogy of Photography: The History of Photography, Part 1. Stanford: Stanford Unversity Press, 2015. S. 13-38
***
Emnet vil dessuten trekke veksler p? to pensumtekster fra hhv. EST1000 og EXFAC03-EST h?st 2018:
Benjamin, Walter. "Kunstverket i reproduksjonsalderen". Estetisk teori: En Antologi. Red. Kjersti Bale og Arnfinn B?-Rygg Oslo: Universitetsforlaget, 2008. S. 214-40.
Sontag, Susan. "Det heroiske blikket". Om fotografi. Overs. Agnete ?ye. Oslo: Pax, 2004. S 111-148.