Menneskeansiktet er et av kunstens aller viktigste motiver, og innenfor portrettgenren har man en lang tradisjon for ? fremstille ansikter. Med oppfinnelsen av fotografiet i 1839 fikk man imidlertid en ny og teknologisk m?te ? avbilde ansikter p?. Mens portrettmaleren formidlet en kunstneriske visjon av en persons indre vesen, registrerte fotografiapparatet en persons ytre fremtredelse p? en lyssensitiv plate. Motsetningen mellom maleri og fotografi ledet til heftige diskusjoner om forholdet mellom kunst og teknologi, mellom bildets ??nd? og overflate og mellom autentiske og poserende uttrykk. I ettertid er det tydelig at portrettfotografiet ledet til en grunnleggende endring i m?ten man forstod og betraktet ansikter p?, noe som ble ytterligere forsterket med filmens close ups av ansikter. Med portrettfotografiet ble ansiktet tilgjengelig for inng?ende detaljstudier, men samtidig oppstod en grunnleggende usikkerhet om ansiktets status og lesbarhet. Dette nye blikket p? ansikter reflekteres innenfor de ulike kunstformene, og den er ogs? viktig i kunstteorien.
P? dette emnet skal vi utforske konstellasjonen ansikter, portretter og fotografier i lys av dette historiske bruddet. Vi stiller sp?rsm?l om ansiktets betydning i kunsten f?r og n?, diskuterer portrettgenrens status i v?r tid og interesserer oss for fenomener som facebook og ansiktsgjenkjenningsteknologi. Vi utforsker portrettfotografiets fascinasjonskraft og betydningen av blikk og gester. Vi tar for oss portrettfotografiets grunnleggende dobbelthet av n?rv?r og frav?r og unders?ker hvordan poetrettfotografier ansporer til refleksjon over tiden, minnet og d?deligheten. Samtidig stiller vi kritiske sp?rsm?l om de teknologiske bildenes virkem?ter og bruksomr?der.
Vi leser tekster av blant andre G.W.F Hegel, Walter Benjamin, Sigfried Kracauer, Roland Barthes, Giorgio Agamben, Jean-Luc Nancy, Hans Belting, Jonathan Crary, Kaja Silverman og Jacques Rancière. Vi ser p? fotografier av Julia Margaret Cameron, Paul Nadar, August Sander, Dorothea Lange, Walker Evans og Jeanette Christensen. Vi studerer malerier av Rembrandt, Manet, Munch, Francis Bacon og Marlene Dumas. Vi leser litter?re tekster av Baudelaire, Rilke og Proust (utdrag).
I l?pet av semesteret bes?ker vi et museum eller galleri for ? se verker med relevans for emnet.