V?ren 2006: Film som tverrestetisk medium
Kracauer, Siegfried: Kap. Theory of Film. The Redemption of Physical Reality, 1997. USA: Princeton paperbacks (Kap. 1–3). (56 s.)
Cavell, Stanley: ”Fra The World Viewed” i Fossheim J., Hallvard (red.) Filmteori. En antologi. Oslo Pax, 1999, s. 133–142) (9s)
Cavell, Stanley: Kap. 14: “Automatism” fra The World Viewed. Harvard U. P. 1979, s. 101-108 (7 s.)
Arnheim, Rudolf: “The Thoughts That Made the Picture Move” og “Motion” fra Film as Art. Univ. of California Press, s. 161–187 (26. s)
Wallenstein, Sven–Olof: "R?rliga bilder: Deleuze och filmens ontology” fra Bildstrider. F?rel?sningar om estetisk teori. G?teborg: AlfabetaAnamma 2001, s. 205–223. (18 s.)
Eisenstein, Sergei: “Word and image” i The Film Sense. Florida: Hartcourt Brace & Company, 1970, S. 3–65. Til engelsk ved Jay Leyda. (62 s.)
Eisenstein, Sergei: “Through theatre to cinema” i Film Form. Essays in film theory. London: Harvest 1949, s. 3–17. (14 s.)
Bazin, André: Utdrag (s. 79–91) fra Fossheim J. Hallvard (red.) Filmteori. En antologi. Oslo Pax, 1999. (12 s.)
Bazin, André: ”Painting and cinema” i What is Cinema? Univ. of California Press 2005, s. 164–169. (5 s.)
Bazin, André:”Theater and Cinema” fra Timothy Corrigan (red.) Film and Literature. An Introduction and Reader. New Jersey: Prentice-Hall, Inc., 163–196. (33 s.)
Panofsky, Erwin: "Style and Medium in the Motion Pictures" i Braudy and Cohen (red.) Film Theory and Criticism. Introductory Readings. , 2004, 289-302 (13s). Oxford University Press.
Boris Groys: “Iconoclasm as an artistic device/iconoclastic strategies in film” i Latour & Weibel: Iconoclash. Beyond the Image Wars in Science, Religion, and Art. Karlsruhe: ZKM/ Cambridge, Mass: MIT Press 2002. (24. s.)
Stam, Robert: “Beyond Fidelity: The Dialogics of Adaption” i Naremore, James (red.) Film Adaptation. New Brunswick: Rutgers U.P., 2000, s. 54–76. (22 s.)
Peter Larsen: Kap. 9–10 i Filmmusikk. Historie, Analyse, teori. Oslo Universitetsforlaget 2005, s. 186–220. (34. s.)
Benjamin, Walter: ”Kunstverket i reproduksjonsalderen”. Kunstverket i reproduksjonsalderen. Overs. Torodd Karlsten. Oslo: Gyldendal 1991, s. 35–64. (29 s)
Gunning, Tom: “An aesthetic of astonishment: Early film and the (in)credulous spectator” i Braudy & Cohen (red.) Film Theory and Criticism. Introductory Readings. Oxford University Press 2004, s. 862–876 (14 s.)
Bolter, Jay David og Grusin, Richard: ”Introduction” (s. 2–15) og Kap. 8 ”Film” (s. 146–158) i Remediation. Understanding new media. Cambridge, Mass: MIT Press 1999. (25 s)
Myklebust, Ragnar: ”Videoens filosofi og politikk – erkjennelsesteori eller ontologi? Introduksjon til Lazzarato” i Gr?gaard, Morgenstern, Myklebust, Paasche (red.) ?ye for tid. Om video, kunst og virkelighet. Oslo: Unipax 2004, s. 50–59.
Lazzarato, Maurizio; ”Videoteknologi, str?mmer og virkelig tid” i Gr?gaard, Morgenstern, Myklebust, Paasche (red.) ?ye for tid. Om video, kunst og virkelighet. Oslo: Unipax 2004, s. 60–86. Til norsk ved Gry Solbraa og Ragnar B. Myklebust. ( 36)
Alle tekstene finnes i kompendium som er til salgs p? Akademika.
Eksempelmateriale
Julio Cortázar: ”Spindelvev”, Oslo: Gyldendal. (Spansk tittel: ”Las babas del diablo”), til norsk ved Kjell Risvik, S. 182–196 i Seremonier (1994).
Michelangelo Antonioni: Blow-Up (DVD)
Bakgrunnslitteratur
Zerlang, Martin: ”Film” i Underholdningens historie. Fra antikkens gladiatorer til nutidens TV-serier. K?benhavn: Gyldendal 1989, s. 231–269.