Vi skal se p? verk som har f?tt merkelappen ?n?kkelroman? ved utgivelsen, eller som rett og slett er blitt liggende hos forlaget fordi indignerte medborgere har f?tt nyss om at de er utlevert som romanfigurer, slik tilfellet var med Skapsprengeren Manfreds oppstandelse (skrevet 1963) frem til utgivelsen i fjor. Hva er det som gj?r at visse b?ker f?r denne betegnelsen, n?r s? mye litteratur kan sies ? v?re modellert p? levd liv? M? det en skandale til for at et verk blir en n?kkelroman? Er det visse litter?re kriterier som kan definere et slikt verk? Kan man lese b?kene p? en helt annen m?te? Vi begynner med den herostratisk ber?mte Familien Pehrsen (1882), hvor John Paulsen sies ? ha tegnet et nidportrett av sin mentor Henrik Ibsen og s?nnen Sigurd. Videre skal vi innom verk som Amalie Skrams Professor Hieronymus, Jacob B. Bulls Livets triumf, Tom Kristensens H?rv?rk, Axel Jensens Joacim, Jens Bj?rneboes Manfred, Vigdis Hjorths Om bare og Ebba Witt-Brattstr?ms punktroman ?rhu...