Merk at det kan komme endringer i leselisten
?Aukrust, Knut (2011). "Mission Impossible. Troll, St. Olav og Herkules", Institutt for sammenlignende kulturforsking. Serie B, Skrifter, s. 163-192.
Bakhtin, Mikhail (1998). Sp?rsm?let om talegenrane, med etterord av Rasmus Slaatelid (Bergen: Ariadne). s1-85. Fulltekst:
Barthes, Roland (1977). “Introduction to the Structural Analysis of Narratives”. New Literary History, Vol. 6, No. 2, On Narrative and Narratives (Winter, 1975), pp. 237-272..
?Bauman, Richard ?Introduction: Story, Performance and Event”?. Story, Performance and Event. Contextual Studies of Oral Narrative. Cambridge University Press, s. 1-10.
?Bauman, Richard (2004). A World of Other’s Words. Cross-Cultural Perspectives on Intertextuality. Malden: Blackwell Publishing, s. 1-33.
Briggs, Charles L. (1993). Metadiscursive practices and Scholarly Authority in Folkloristics. The Journal of American Folklore. Vol. 106, No. 422 (Autumn, 1993), pp. 387-434
?Degh, Linda & Andrew Vazsonyi (1980). “S?gen och tro”. S?rtrykk Institutet f?r folklivsforskningn Stockholm 1980 (30s)
Degh, Linda & Andrew Vazsonyi (1983). Does the Word “Dog” Bite? Ostensive Action: A means of Legend-Telling. I:Journal of Folkore Research, vol 20/1, p5-34
??Eriksen, Anne og Torunn Selberg (2006). Tradisjon og fortelling. Innf?ring i folkloristikk, kapittel 1, 7 og 8 (Oslo: Pax forlag).
?Eriksen, Anne (2013) Tradisjon og kulturarv (79-96). I: Ronstr?m, Owe, Georg Drakos & Jonas Engman, 2013. Folkloristikens aktuella utmaningar. Gotland University press 19.
?Fludernik, Monika (2006). An Introduction to Narratology. London: Routledge, s. 1-51
?Hodne, ?rnulf (1992). “De d?des gudstjeneste”. Et gammelt sagn i nytt lys”. I: Norveg 35, s. 127-150.
??Hodne, ?rnulf (1998). Det norske folkeeventyret. Fra folkediktning til nasjonalkultur, 1998. Oslo, Cappelen, s. 1-125.
?Kirk, G. S. (1970). “Lévi-Strauss and the Structural Approach” I: Myth. Its Meaning and Function in Ancient and Other Cultures. Cambridge, s. 42-83.
Noyes, Dorothy (2009). Three Traditions. I: Journal of Folklore Research, vol 46/3
Moe, J?rgen (1877). ”Innledningen til Norske folkeeventyr” i Samlede Skrifter, bind 2. Oslo, Det Mallingske Bogtrykkeri. (eventuelt utdraget i folkloristiske klassikere),
Oring, Elliott (2008). Legendry and the Rhetoric of Truth. The Journal of American Folklore, Vol. 121, No. 480 (Spring, 2008), pp. 127-166. Fulltekst
??Teverson, Andrew (2013). Fairy Tale. Routledge.
Zipes, Jack (2001). Cross-Cultural Connections and the Contamination of the Classical FairyTale. I Zipes, Jack 2001b. The Great Fairy Tale Tradition. From Straparola and Basile to the Brothers Grimm. New York & London, W.W. Norton & Company.
?demark, John (2014). J?rgen Moe og folkeeventyrets krysskulturelle fundament, I: Line Esborg & Dirk Johannsen (red.), "En vild endevending av al virkelighet" - Norsk Folkeminnesamling i hundre ?r. Novus Forlag. ISBN 978-82-7099-772-5. kapittel. s 69 - 82
?demark, John (2016). Andres natur i v?r kultur Om ? oversette og overse kulturvitenskaplig kunnskapshistorie i kulturteori og ?kopolitiske allianser i Xingú. Tidsskrift for kulturforskning. ISSN 1502-7473. (2), s 67- 82
*?demark, John (2017). Timing indigenous culture and religion – tales of conversion and ecological salvation from the Amazon. Brill Handbooks on Contemporary Religion. ISSN 1874-6691. doi: http://www.brill.nl/default.aspx?artid=17&mcid=3&scid=306&pgid=2&pid=28982
I tillegg narrative eksempeltekster og filmer
?? Kj?pes/l?nes
? Tilgjengelig elektronisk
Anbefalt tilleggslitteratur
Oppslagsverk: Meister, J. C. 2013: Narratology. In: The living handbook of narratology. DeGruyter