Estetikkens historie
Grunnb?ker (289 s.)
Beardsley, Monroe C: Aesthetics from Classical Greece to the Present , 1975/66. London: The University of Alabama Press. , s. 30-141 og s. 209-280, (tot. 182 s.)
Wallenstein, Sven-Olov: Bildstrider. F?rel?sningar om estetisk teori , 2001. Alfabeta Bokf?rlag. s. 36-119 og s. 159-183 (tot. 107 s.).
St?ttelitteratur:
The Routledge Companion to Aesthetics, 2005. London: Routledge. 2nd Edition, red. Gaut / Lopes.
Fra kompendium: "Mellomfagstillegg i kunsthistorie" (147 s.)
Kristeller, P.O.: "The Modern Systems of the Arts. A Study in the History of Aesthetics", s. 71-131.
Platon: Staten, X. Bok, s. 133-147 .
Aristoteles: Om diktekunsten, s. 149-163.
Vitruvius: The Ten Books of Architecture, s. 172-74 (Bok I, kap. II) og s.179-80 (Bok III, kap.1) .
Leonardo da Vinci: "The 'Paragone" i Book on Painting, s. 205-248 .
Vasari, Giorgio: "Preface" i Lives of the most Eminent Painters, Sculptors and Architects, s. 275-285.
Lessing, Gotthold E.: "The Purity of the Medium" i Laocoon, s. 289-292.
Fra: The Art of Art History: A Critical Anthology, red. D. Preziosi (Oxford University Press, 1998, 98 s.):
Kap 1: ”Art as history” s. 21-61 (40s, inneholder - Preziosi ”Introduction” / J.J. Winckelmann ”Reflections on the Imitation of Greek Works in Painting and Sculpture” / Whitney Davis ”Winckelmann Divided: Mourning the Death of Art history” / M.Baxandall ”Patterns of Intention”)..
kap 2: ”Style” s. 109-163 (54s, - Preziosi ”Introduction” / H.W?lfflin ”Principles of Art History” / D.Summers ”Form, 19th Century Metaphysics, and the Problem of Art Historical Description” / M.Schapiro ”Style” / E.Gombrich ”Style”).
fra kap. 8: M.Schapiro ”The Still Life as a Personal Object”, s. 427-31..
Fra: Continental Aesthetics. Romanticism to Postmodernism, red. R. Kearney / D. Rasmussen (Oxford: Blackwell Publishers, 2001, 185s.):
Kant, Immanuel: The Critique of Judgment, s. 5-42 (Norsk utg.: Kritikk av d?mmekraften, overs. Espen Hammer, Oslo: Pax, § 1-23, 28, 39-50).
Hegel, G.W.F.: Lectures on Aesthetics, s. 99-126.
Nietzsche, Friedrich: The Birth of Tragedy, s. 143-159 (Norsk utg.: Tragediens f?dsel, Oslo: Pax, 1993, s. 47-83).
Adorno, Theodor: Aesthetic Theory, s. 242-253 (Norsk utg.: Estetisk teori, overs. Arild Linneberg, Oslo: Gyldendal, s. 11-34).
Merleau-Ponty, Maurice: Eye and Mind, s. 288-293, del 1 og 2 (Norsk utg. anbefales: ?yet og ?nden, Oslo: Pax, 2000, s. 9-53 + ”Etterord” av Mikkel B.Tin s. 85-125).
Annen litteratur (alfabetisk; 305 s.):
Alberti, Leone Battista: “Book I” i On Painting , 1991. Penguin Classics. s. 37-59.
Derrida, Jacques: "Restitusjoner av sannheten i skonummer" i Sannheten i maleriet , 2004. Oslo: Pax. s. 11-92 + “Etterord” av Espen Hammer (s. 239-259).
Greenberg, Clement: ”Modernist Painting” i Art in Theory 1900-2000 , 2003. Blackwell. Finnes ogs? i norsk overs. (”Modernistisk maleri”, Den modernistiske kunsten, Oslo: Pax, 2004).
Heidegger, Martin: Kunstverkets opprinnelse , 2000. Oslo: Pax. s.7-52 + Etterord av ?verenget /Mathisen (s.135-155).
Jarvis, Simon: kap. 4 ”Art, Truth and Ideology” i Adorno. A Criticial Introduction, 1998. London: Polity Press. s. 90-123.
Kj?rup, S?ren: ”Hvad er kunst” i Kunstens filosofi. En indf?ring i ?stetik , 2000. Roskilde Universitetsforlag. s. 23-43.
For masterstudenter KUN4000 (162 s.):
Barthes, Roland: Det lyse rommet: tanker om fotografiet , 2001. Oslo, Pax . ) s.11-143 + ”Etterord” av Knut Stene-Johansen (s.157-177).