Gotikken som forestilling og realitet - perspektiver p? byggverk og billedkunst 1140-1400
* er i kompendium
Kompendium kj?pes p? kopiutsalget i underetasjen til Akademika.
Epokeoversikter
Camille, Michael: Gothic Art. Glorious Visions, Upper Saddle River NJ 1996. 174 s.
Coldstream. Nicola: Medieval Architecture, Oxford History of Art. Oxford 2002. 256 s.
Materialstudier
* Freeman Sandler, Lucy ”The Study of Marginal Imagery: Past, Present and Future”. i: Studies in Iconography , 18 (1997), . s. 1–49.
* Hohler, Erla Bergendahl: ”Research history”. : Painted Altar Frontals of Norway 1250–1350., Bd. 1: Artists, Styles and Iconography. Erla B. Hohler, Nigel J. Mlorgan, Anne Wichstr?m (utg.). London 2004, s. 13–19.
* Morgan, Nigel: ”Patrons and their Devotions in the Initials of Thirteenth Century English Psalters”. : The Illuminated Psalter. Internationales Kolloquium zur Buchmalerei , 1999. . F. O Büttner (red.). Turnhout 2005, s. 309–322.
Scott, Robert A.:: The Gothic Enterprise. A Guide to Understanding the Medieval Cathedral., Berkeley, Los Angeles, London 2003. s. 11–253.
* Wichstr?m, Anne: ”Maleriet i h?ymiddelalderen”. : Norges Kunsthistorie 2: H?ymiddelalder og Hansa-tid. , Knut Berg (red.), Oslo 1981, s. 252–314.
Gotikkens teori og historiografi
Bourdieu, Pierre: ”Habitus. Om Erwin Panofskys ’Gotikens arkitektur og skolastik’: Gotik. Arkitektur–skolastik–habitus, Vagn Lyhne (red.). Kulturklassiker Klim. ?rhus 2002:.
Panofsky, Erwin: ”Gotisk arkitektur og skolastik”: Gotik. Arkitektur–skolastik–habitus, Vagn Lyhne (red.). Kulturklassiker Klim. ?rhus 2002:.
* Kaspersen, S?ren: ”Stil som hermeneutisk begreb. Refleksioner over gotikken som stilfenomen”: Tegn, symbol, tolkning. Om forst?else og fortolkning av middelalderens bilder., Gunnar Danbolt, Henning Laugerud, Lena Liepe (red.). K?benhavn 2003, s. 99–134.
* Morris, William: Gothic Architecture, London 2001 (1. utg. 1889).
* Pevsner, Nicolaus: Ruskin and Viollet-le-Duc. Englishness and Frenchness in the Appreciation of Gothic Architecture. , London 1969.