Wacom's Grip Pen

Gjennom de siste ti ?rene har jeg pr?vd en lang rekke med digitale tegnepenner, og i varierende grad irritert meg over m?ten de er designet p?. Noen m? kontinuerlig lades opp, da gjerne p? en litt kl?nete m?te, andre er ubehagelig ? holde i, og noen har bommet totalt fra et estetisk perspektiv. En penn jeg derimot aldri har reflektert noe s?rlig over, til tross for snart seks ?r med daglig bruk, er Wacom’s Grip Pen.

Bildet kan inneholde: penn, stylus, kontorrekvisita, skrive redskap, skriveinstrument tilbeh?r.

Fra starten av gikk Wacom inn for ? designe produkter for de som skulle jobbe kreativt, og som dermed trengte utstyr som kunne brukes ?tte timer om dagen, fem dager i uken. Pennens design er derfor styrt av ergonomiske hensyn, hvor materiale, utformingen og tyngden har blitt satt sammen for ? redusere belastningen p? h?ndledd, skulder og arm som enhver kreativ sjel er d?mt til ? leve med. Pennen har heller ingen un?dvendig dekor og den kommer kun i en n?ytral sort fargepalett hvor de ulike materialene fremhever pennens ulike bruksomr?der. Dette fokuset p? funksjon fremkommer ogs? i alt av tilgjengelig tilbeh?r, ettersom de ulike pennetuppene og pennestativet ogs? kommer i n?ytrale farger og fyller ulike praktiske behov tilpasset forskjellige kreative yrker.

Det geniale med Wacom’s tiln?rming til design er m?ten de har peilet seg inn p? en spesifikk m?lgruppe og designet noe som kan skreddersys til mine behov. Pennen har blitt en s? naturlig del av hverdagen min at jeg ikke trenger ? tenke over den og dets design, og det er nettopp derfor den har beholdt sin plass i mitt faste sortiment n?r andre konkurrenter har m?tte forlate bygningen – hvilket jeg mistenker at kommer til ? v?re tilfellet i lang tid fremover.

 

Publisert 9. feb. 2020 22:09 - Sist endret 9. feb. 2020 22:09

Logg inn for ? kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.