Designikonet "Bambi" Modell 56/1: Forutsetningen

Hva var de ?konomiske, materielle, og kulturelle forutsetninger for at Bambi-stolen, med sin enkle, tynne, og lette utforming skulle f? grobunn i Norge etter krigen? 

Bildet kan inneholde: m?bler, stol, rektangel, tre, utend?rsm?bler.

Et eksemplar av Bambi 56/1. Foto: Bebop Antik

Etter den andre verdenskrigs slutt var bolign?den stor i Norge. Krigen hadde f?rt til store ?deleggelser i byer som Molde, Kristiansund, og i omr?der som Finnmark. I Oslo var bolign?den ekstrem, da unge ektepar manglet egen bolig, og s? seg n?dt til ? bo med familie i trange leiligheter. Boligsp?rsm?let ble sett p? som en av de mest tidskritiske politiske sakene etter krigen, og det var stor vilje til ? l?se problemet b?de politisk, og blant befolkningen.Oslo byes vels forening lanserte derfor i 1948 en rapport om bo-situasjonen i hovedstaden. 

Arkitekten Odd brochmanns Mennesker og bolig fremla empiriske unders?kelser av Oslofamiliers bosituasjon. Unders?kelsen kom frem til “en omfattende trangboddhet i nye boliger i Oslo”. Nye boliger var ofte for sm? for unge ektepar som gjerne hadde barn og fler p? vei. De var innredet med arvet m?blement fra mellomkrigstiden eller eldre, som var stort og tungt, og som ble innredet etter tradisjon, fremfor funksjon. L?sningen ble en storstilt kampanje der fagfolk arrangerte boligutstillinger, der det ble presentert for bes?kende den riktige og funksjonelle m?te ? bo p?. Staten bidro med propagandafilmer om riktig interi?r, og prosjektets oppgave var ? l?re opp beboerne til ? bo riktig. 

Typisk for bo-riktig utstillingene var at m?blementet som ble vist frem sto i kontrast til hva unders?kelsen Mennesker og bolig hadde observert under krigen. Interi?ret var ikke lenger m?rkt, tungt eikem?blement med utskj?ringer, men heller “praktiske, lette, lyse, og rimelige”.  Interi?rarkitektenes respons p? den norske befolkningens kummerlige boforhold under krigen la selve grunnlaget for etterkrigstidens interi?rdesign, og den lette, praktiske formen ble grunnstener i filosofien til mang et tegnekontor, eksempelvis Rastad & Relling.

I 1955 lanserte tegnekontoret Rastad & Relling sitt f?rste design i Bambi-serien, navngitt Bambi grunnet sine karakteristiske skr?lente lange stolben i oljet teak, eller palisander. Bambi 55/1 var produsert av Gustav Bahus m?belfabrikk i Bergen, og ble presentert som en konferansestol. ?ret etter ble Bambi 56/1 lansert, en noe lavere stol, med st?tte i korsryggen. 56/1 ble markedsf?rt i en rekke annonser i Bonytt fra 1968. Stolen presenteres i annonsene som et objekt, fullstendig isolert fra noen interi?rmessig kontekst, noe som gir forbrukeren muligheten til selv ? tolke objektets funksjon i hjemmet eller p? arbeidsplassen.

Emneord: bambi, rastad&relling, Stol, stoldesign, teak, m?beldesign, m?bler Av Marius Kr. Br?then
Publisert 28. okt. 2021 12:44 - Sist endret 28. okt. 2021 12:44
Legg til kommentar

Logg inn for ? kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for ? kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.