H2021

Publisert 13. des. 2021 05:29

Den ikoniske Panthella lampen var f?rst lansert i 1971 av Verner Panton. Verner Panton er i dag sett pa? som en av de store mesterne innen dansk design. Han har pa? mange ma?ter klart a? utvikle elegante design som ogsa? klarer a? l?se funksjonelle problemer.
Lampen er senere blitt lagt i flere farger og versjoner som alle reflektere det originale designet. Likevel er den klassiske hvite lampen enna? ekstremt popul?r blant danskene.

Publisert 25. nov. 2021 17:48

Medisinene vi omgir oss med har et stort visuelt spenn, men likevel innenfor ganske strenge regler. Hvitt er assosiert med renhet, og dette kommer til uttrykk i den typiske legefrakken som blir brukt. Medisiner som kj?pes uten resept er generelt n?ytrale, hvite, med f? markeringer. De markeringer som er, er gjerne kun informerende eller praktiske, enten om det er identifiserende trekk eller delestrek for ? enklere ta lavere doser. Hvor mye legges inn i designutviklingen av legemidler? 

Publisert 23. nov. 2021 11:06

Begrepet ergonomi stammer etymologisk fra de greske ordene ergon (arbeid) og nomos (naturlover)[1], og er et tverrvitenskapelig felt anvendt av ulike forskningsmilj?er som jobber med forskjellige aspekter av forholdet mellom menneske og dets omgivelser.

Publisert 22. nov. 2021 13:04

Gjennom mitt arbeid med semesteroppgaven min, har jeg utforsket fenomenet nyproduksjon, eksemplifisert gjennom originalen og nyproduksjonen av Bambi-stolen. Jeg har fors?kt ? finne ut av av motivasjonen rundt reproduksjon, og hvorfor det er akkurat etterkrigsm?blement som det legges spesielt fokus p?. 

Publisert 21. nov. 2021 22:54

I et samfunn hvor smarttelefoner er tilgjengelige for de fleste og er blitt en naturlig del av hverdagen, er det de som konkurrerer med armb?ndsur for ? v?re de dominerende mobile klokker. Jo yngre generasjoner av aktive brukere vi snakker om jo st?rre andel av dem bruker smarttelefoner s? mye at de kan oppfattes n?rmest som en ?forlengelse? av kroppen.

Har den ?kende integrasjonen mellom menneskekroppen og teknologien noe ? si for v?rt forhold til tid?

Publisert 19. nov. 2021 19:40

P? 17.mai 2017 stod Aase Helene Fidje ?degaard og hennes venner klare for ? gjennomf?re en verdenspremiere, et stunt som aldri skulle skje igjen. Etter 2 ?rs arbeid stilte de opp i borgertoget med plastbunader. ?degaard har et brennende ?nske om ? vekke folks bevissthet rundt klimasp?rsm?lene, og de masjerte dermed under parolene ?Aases venner i plast – gleden ved resirkulering? og ?Plasten opp av havet!?.

Publisert 19. nov. 2021 15:14

I den siste bloggposten tar jeg et steg tilbake og ser n?rmere p? funksjonen til Playstation i henhold til det jeg kaller digitalt design. Hva man kan bruke en Playstation til er ikke mulig ? lese av p? designets ytre, men gjennom dets interface, grensesnitt. 

Publisert 19. nov. 2021 06:23

PRETTY COOL BUY: Santa gave it to my 11 year old daughter who loves it. I dig it. My neighbor's daughter has one and loves hers too. Would be great if they had cheaper film and larger film. ★★★★☆

Publisert 19. nov. 2021 00:36

Jeg har tidligere skrevet om Martin Margielas kultstatus-st?vler: Tabi. De finnes p? instagram-p?virkeres massefulgte kontoer og samtidig i blogginnlegg omhandlende verdens styggeste sko. Designet har en polariserende funksjon: enten hater du de, eller s? st?r de ?verst p? ?nskelisten. 

Publisert 18. nov. 2021 16:31

Kolleksjonen som skulle styrke IKEAs identitet med utgangspunkt i noe skandinavisk. 

Publisert 1. nov. 2021 17:38

Pa? grunn av sosiale medier er det kommet et nytt fenomen, hvor nye trender har mye kortere levetid enn tidligere. For flere motehus, butikker og ikke minst fast fashion er dette positivt, fordi det er en ny effektiv ma?te a? reklamere pa?. Men det er en bakside til dette, en kan ikke unnga? skaden dette har pa? milj?et.

Publisert 31. okt. 2021 01:48

Don't count every second, make every second count!

Glemmer vi av og til at en klokke er et redskap som skal hjelpe oss til ? organisere og samkj?re aktiviteter, og ikke et redskap som skal gj?re oss s? beviste p? tidsl?pet at vi glemmer ? nyte ?yeblikkene?

SLOW watch er et armb?ndsur som bryr seg verken om sekunder eller minutter, men betyr det at vi begynner ? bry oss mindre om de n?r vi tar dette uret p??

Publisert 29. okt. 2021 21:53

Oral levering av helsebringende ingredienser har blitt gjort i ?rtusener. De siste ?rene har forfalskninger av medisiner f?rt til utallige d?dsfall, og dette har gitt designet bak medisinen en ny betydning. N? kan kriminelle organisasjoner kopiere alt; pillen, pillebrettet, og forpakningen. Er det p? tide med en ny m?te ? identifisere falske kopier? 

Publisert 29. okt. 2021 18:03

I v?r digitale tidsalder er det mange m?ter ? bli eksponert for et produkt p?. To hovedlinjer er m?tene et selskap selv reklamerer p?, og m?ten forbrukerne gjennom sosiale medier viser frem tingen.

Publisert 29. okt. 2021 12:10

Finn.no er det perfekte stedet for ? finne n?rmest ubrukte ting til tiln?rmet fullpris. Dette skulle ogs? vise seg ? stemme for Fujifilm Instax Mini 8.

Publisert 29. okt. 2021 04:02

Enda et ikonisk designobjekt av danske Verner Panton: Panthella-lampen er en perfekt representant for utviklingen av den skandinaviske modernismen. Designet i 1971 fortsetter den Pantons enkle designvisjon, og tross at de er helt forskjellige objekter, er det er tydelig at den er skapt av samme mann som designet Panton-stolen p? 1960-tallet. Fortsatt er de begge allsidige og suksessrike, selv over 50 ?r etter deres introduksjon til markedet.

Publisert 28. okt. 2021 16:17

En gang trengte tripp trapp stolen en n?rmere forklaring. I dag er den en selvf?lge i et hvert sm?barns hjem. Vi vet hva som er det smarte med den, og trenger like lite bruksanvisning til den som vi trenger til en binders eller osteh?vel. – Niklas Hart, BoNytt

Publisert 27. okt. 2021 20:12

Begrepet vekker umiddelbart forventninger og positive assosiasjoner. Enkelhet, funksjonalisme og kvalitet. Men hvilke innsikter kan et mer kritisk blikk p? fenomenet bidra med?

Publisert 25. okt. 2021 08:54

Ha?rklypen som originalt stammer fra 2000-tallet har som mange trender fra det tia?ret blitt popul?rt igjen. ha?rklypen eller “hairclaw” som det heter pa? engelsk har blitt det siste it-tilbeh?ret, og er a? finne overalt. Nesten hvert a?r er det et nytt ha?r tilbeh?r som er det siste nye. I 2020 var det ha?rba?nd og klemmer, og i 2019 var det scrunchies. I 2021, kanskje mye mer popul?r enn tidligere ha?r tilbeh?r, er det ha?rklypen. Men hvorfor har akkurat denne klemmen blitt sa? ekstremt popul?r?

Publisert 11. okt. 2021 22:11
Det slagordet er det f?rste jeg ser n?r jeg g?r inn p? den offisielle nettsiden til Apple Watch Series 7. 
 
Og det er jo det det ofte dreie seg om i det vestlige samfunn n?r man tenker tid og klokke - et redskap som skal hjelpe deg til ? rekke mer, til ? v?re mer effektiv, til ? ikke kaste bort tiden. Den tankegangen har blitt dominerende i alle sammenhenger hvor den vestlige tidsmoralen finner seg til rette.
 
Men er det noe mer i den lille stilrene accessoiren som gj?r at ens oppfatning av tid blir annerledes enn f?r man har tatt den p? h?ndleddet? Det tror jeg nok.
Publisert 8. okt. 2021 21:25

"Den moderne arkitekturen gir menneskene frihet til aktivitet, den inneholder en uendelighet av muligheter, den fikserte perspektiviske verden er l?st opp. Det betyr ikke at en vender tilbake til det primitive; den nye verden forutsetter en h?ynet bevissthet, en bevissthet om det firedimensjonale, relative roms virkelighet. Det rommet som ikke lenger er tenkt som renessanserommet, som et vakuum omkring menneskene, men som ustanselig skapes p? nytt ved relasjoner mellom energier, en romoppfatning som vil bli almen og som vil innordne menneskene i helheten." (PAGON-utgaven av "Byggekunst" 6/7 s.101)

Publisert 8. okt. 2021 20:59
De siste ti?rene, har hastigheten som det utveksles informasjon, kommunikasjon og inspirasjon eksplodert som f?lge av digitaliseringens inntog i mediene, og i v?re liv generelt. Noen vil kanskje p?st? at de digitale mediene er selve essensen av livet, mer konkret n?r det kommer til dagens unge. Higen etter “instant gratification” som de sosiale mediene f?rer med seg - kan lede til en slags mental-digital rastl?shet hos selv den mest pliktoppfyllende unge lovende.
About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.