Jeg argumenter i oppgaven for at den grafiske profilen til 4AD er en essensiel del av hvordan ”the 4AD sound” ble forst?tt. Det atmosf?riske lydbildet ble tilsynelatende speilet i de dr?mmende og ekspressive omslagene til den grafiske designeren Vaughan Oliver, som arbeidet sammen med fotograf Nigel Grierson og typograf Chris Bigg i designfirmaet 23 Envelope (senere i v23 uten Grierson). Omslagene bruker collage-teknikker og teksturer p? en m?te som hinter om punkens klipp og lim-uttrykk. Samtidig tok Vaughan Oliver eksplisitt avstand fra den ”postmodernistiske”, approprierende stilen han mente andre grafiske designere jobbet med, f.eks. Peter Savilles arbeider for Factory Records. I f?lge Oliver var hans egne arbeider mer inspirert av bl.a. de stemningsskapende filmene til David Lynch og Andrei Tarkovsky.
Tomas Bjerke Holen
Publisert
28. nov. 2013 18:29
Publisert
27. nov. 2013 21:59
Her er noen eksempler p? hva som kalles ”The 4AD sound”. Det er snakk om et slags atmosf?risk lydbilde som musikkritiker Simon Reynolds har kalt ”goth lite”, og som strengt tatt egner seg best til 4AD bandene Cocteau Twins og Dead Can Dance, samt studioprosjektet This Mortal Coil. I oppgaven er jeg interessert i ? se p? hvordan denne betegnelsen bygger opp merkevaren 4AD.
Denne bloggen
Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forst?s i et designkulturelt perspektiv.