Pensum/l?ringskrav

856 sider inklusive illustrasjoner.

Berg, Knut: ?Om dateringen av et Munch-maleri?., Kunst og Kultur, 1993. s. 213-23. [11 s.].

Berman, Patricia G.: ?Edvard Munch?s Self-Portrait with Cigarette: Smoking and the Bohemian Persona?, Art Bulletin, 1993, no. 4. s. 627-46. [20 s.].

Berman, Patricia G.: ?(Re-) Reading Edvard Munch: Trends in the Current Literature?, Scandinavian Studies, 1994, vol. 66, no. 1. s. 45-67. [23 s.].

Berman, Patricia G.: .: ”Edvard Munch: Women, ’Woman’, and the Genesis of an Artist?s Myth”. I: Jane Sweeney (red.), Munch and Women. Image and Myth, utstillingskatalog San Diego Museum of Art, Alexandria, Virginia 1997. s. 11-40. [30 s.].

Bjerke, ?ivind Storm: ”Edvard Munch and Harald Sohlberg. Two Artists and Their Relationship to the Local Norwegian Art World”. I: ?ivind Storm Bjerke, Edvard Munch, Harald Sohlberg. Landscapes of the Mind, utstillingskatalog National Academy of Design, New York 1995. s. 81-98. [18 s.].

Bi?rnstad, Sissel og Arne Eggum: ”Et utvalg av Edvard Munchs nedtegnelser i Frankrike”. I: Sissel Bi?rnstad og Arne Eggum (red.), Munch og Frankrike, utstillingskatalog Musée d?Orsay og Munch-museet, Paris 1991. s. 341-63. [23 s.].

Buvik, Per: ”Kunst, ideologi og historie. Omkring eit maleri av Munch: ’Vampyr’”. I: Jorunn Veiteberg (red.), Med og utan rammer: sytten artiklar om bilde, Samlaget, Oslo 1984. s. 55-66. [12 s.].

Eggum, Arne: ”James Ensor og Edvard Munch, masken og virkeligheten”. I: James Ensor, utstillingskatalog, Munch-museet, 1982. s. 37-51. [14 s.].

Eggum, Arne: ?Litteraturen om Edvard Munch gjennom nitti ?r?, Kunst og Kultur, 1982, nr. 4. s. 270-79. [10 s.].

Eggum, Arne: Munch?s Self-Portraits”. I: Edvard Munch. Symbols and Images, utstillingskatalog National Gallery of Art, Washington 1978. s. 11-31. [21 s.].

Eggum, Arne: ”Munch, Edvard”. I: Norsk kunstnerleksikon, bind 2, Universitetsforlaget, Oslo 1983. s. 979-95. [15].

Glosli, Sven Arne: ?Edvard Munchs tre kvinner i St. Cloud?, Agora, 1995, nr. 3-4. s. 112-23. [12 s.].

Heller, Reinhold: ?Edvard Munch?s ?Night?, the aesthetics of decadence, and the content of biography?, Arts Magazine, 1978, no. 2, . s. 80-105. [25 s.].

Heller, Reinhold: ”Love as a Series of Paintings and a Matter of Life and Death. Edvard Munch in Berlin, 1892-1895. Epilogue, 1902” I: Edvard Munch. Symbols and Images, utstillingskatalog National Gallery of Art, Washington 1978. s. 87-111. [24 s.].

Hougen, P?l: ”Kunstneren som stedfortreder”. I: Bengt Dahlb?ck (red.), H?jdpunkter i norsk konst, en konstbok fr?n Nationalmuseum, Rabén och Sj?gren, Stockholm 1968. s. 123-40. [18 s.].

H?if?dt, Frank: ?Munch ? og skriket fra Marsyas?, Agora, 1995, nr. 3-4. s. 61-72. [12 s.].

H?if?dt, Frank: ?Skuddet i ?sg?rdstrand?. Upublisert manus, Oslo 2001. s. 1-5. [5 s.].

H?if?dt, Frank: ?Livets dans?, Kunst og Kultur, 1990. s. 166-81. [16 s.].

H?if?dt, Frank: ?Smertens blomst ? et supplement?, Kunst og Kultur, 1989. s. 219-31. [13 s.].

H?if?dt, Frank: ”Kvinnen, kj?rlighet og d?d, dommedag”. I: Karen Lerheim og Gunnar S?rensen (red.), Edvard Munchs Livsfrise. En rekonstruksjon av utstillingen hos Blomqvist 1918, Munch-museet og Labyrinth Press, Oslo 2002. s. 97-111. [15 s.].

Lange, Marit: ?Edvard Munch og Max Klinger: Forbudt omr?de?, Konsthistorisk tidskrift, 1994, hefte 3-4. s. 233-49. [17 s.].

Lange, Marit: ”Edvard Munchs ’Natt i Saint Cloud’”. I: Ina Johannesen og Knut Lj?godt (red.), Marit Ingeborg Lange. Fra romersk barokk til norsk nyromantikk”, Ortiz forlag, Oslo 2003. s. 79-91. [13 s.].

Lathe, Carla: ?Edvard Munch?s Dramatic Images 1892-1909?, Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, 1983, vol. 46. s. 191-206, 22-25. [20 s.].

Messel, Nils: ?Edvard Munch and his Critics in the 1880s?, Kunst og Kultur, 1994. s. 213-27. [15 s.].

Munch, Edvard: ?Livsfrisen?. I: Edvard Munch, utstillingskatalog Blomqvists kunstutstilling, Kristiania 1918. s. 1-7. [7 s.].

Müller-Westermann, Iris: ”’Im m?nnlichen Gehirn’. Das Verh?ltnis der Geschlechter im Lebensfries”. I: Dorothee Hansen (red.) Munch und Deutschland, utstillingskatalog Kunsthalle der Hypo-Kulturstiftung München, Stuttgart 1994. s. 30-38. [9 s.].

Müller-Westermann, Iris : ”Mit Kopf und Hand. Zu Munchs Selbstverst?ndnis als Künstler”. I: Dorothee Hansen (red.), Munch und Deutschland, utstillingskatalog Kunsthalle der Hypo-Kulturstiftung München, Stuttgart 1994. s. 39-44. [16 s.].

M?rstad, Erik: : ”Kj?rlighetens forvandlinger”. I: Karen Lerheim og Gunnar S?rensen (red.), Edvard Munchs Livsfrise. En rekonstruksjon av utstillingen hos Blomqvist 1918, Munch-museet og Labyrinth Press, Oslo 2002. s. 84-93. [10 s.].

M?rstad, Erik: ?Edvard Munchs bruk av slagskygger?, Kunst og Kultur, 2003, nr. 2. s. 66-96. [31 s.].

Nergaard, Trygve: ?Edvard Munchs visjon. Et bidrag til livsfrisens historie", Kunst og Kultur, 1967. s. 69-92. [24 s.].

Nergaard, Trygve: ?Kunsten som det evig kvinnelige ? en vampyrg?te?, Kunst og Kultur, 1974. s. 251-61. [11 s.].

Nergaard, Trygve: ”Despair”. I: Edvard Munch. Symbols and Images, utstillingskatalog National Gallery of Art, Washington 1978. s. 113-41. [28 s.].

Nordhagen, Per Jonas: ?I grenseland. Edvard Munchs Dansemoro?, Kunst og Kultur, 1982. s. 47-53. [7 s.].

Nyg?rd-Nilssen, Arne: ?Munch-litteraturen?, Kunst og Kultur, 1934. s. 59-64. [6 s.].

Pettersen, Petra: ”Et innblikk i Munchs utstillingsvirksomhet og hans anseelse i Ekelyperioden”. I: Arne Eggum, Gerd Woll, Petra Pettersen (red.), Munch og Ekely. 1916-1944, Munch-museet og Labyrinth Press, utstillingskatalog, Oslo1998. s. 123-40. [17 s.].

Rapetti, Rodolphe: ?Munch og Paris: 1889-1991?. I: Sissel Bi?rnstad og Arne Eggum (red.), Munch og Frankrike, utstillingskatalog Musée d?Orsay og Munch-museet, Paris 1991. s. 64-104, 182-83. [43 s.].

Rosenblum, Robert: ”Edvard Munch: Some Changing Contexts”. I: Edvard Munch. Symbols and Images, utstillingskatalog National Gallery of Art, Washington 1978. s. 1-9. [9 s.].

Schütz-Tautenberg, Gesa: ?Klinger und Munch. Weltansschauung und Psyche in bilderzyklen der Jahrhundertwende?. I: Jens Christian Jensen (red.), Klinger und Munch. Weltanschauung und Psyche in Bilderzyklen der Jahrhundertwende, utstillingskatalog Kunsthalle zu Kiel og Schleswig-Holsteinischer Kunstverein, Kiel 1978. upaginert. [25 s.].

Skedsmo, Tone: ?Tautrekking om Det syke barn?, Kunst og Kultur, 1985, nr. 3. s. 184-95. [12 s.].

S?rensen, Gunnar: ?Vitalismens ?r??, Cras, 1981, hefte 24. s. 26-42. [17 s.].

Thue, Oscar: ?Edvard Munch og Christian Krohg?, Kunst og Kultur, 1973. s. 237-56. [18 s.].

Torjusen, Bente: ”The Mirror”. I: Edvard Munch. Symbols and Images, utstillingskatalog National Gallery of Art, Washington 1978. s. 185-212. [28 s.].

Varnedoe, Kirk: ?Christian Krohg and Edvard Munch?, Arts Magazine, 1979, no. 8. upaginert. [8 s.].

Werenskiold, Marit: ?Die Brücke und Edvard Munch?. Zeitschrift des Deutschen Vereins für Kunstwissenschaft, 1974, Band 28. s. 140-52. [13 s.].

Wichstr?m, Anne: ?Asta N?rregaard og den unge Munch?, Kunst og Kultur, 1982, nr. 2. s. 66-77. [12 s.].

Woll, Gerd: ”Edvard Munch 1895 – f?rste ?r som grafiker”. Utstillingskatalog Edvard Munch 1895 – f?rste ?r som grafiker, Munch-museet, Oslo 1995. s. 8-24. [17 s.].

Woll, Gerd: ”Mon ikke kunsten atter vil bli alles eie?”. I: Edvard Munch. Arbeidets sjel, arbeidermotiver, utstillingskatalog Rjukan, K?benhavn, Reykjavik 1996. . 9-51. [43 s.].

Woll, Gerd: ”The Frieze of Life. Graphic Works”. I: Mara-Helen Wood (red.), Edvard Munch. The Frieze of Life, utstillingskatalog National Gallery London, National Gallery Publications, London 1992. s. 45-50. [6 s.].

Woll, Gerd: ”Fifty Years of Printmaking”. I: Gerd Woll, Edvard Munch. The Complete Graphic Works, Philip Wilson Publishers in association with The Munch-museet, London 2001. s. 6-29. [24 s.].

Woll, Gerd: ”Munchs utstillingsstrategi ’for ? f? sagt noe’ med sine bilder”. I: Karen Lerheim og Gunnar S?rensen (red.), Edvard Munchs Livsfrise. En rekonstruksjon av utstillingen hos Blomqvist 1918, Munch-museeet, Labyrinth Press, Oslo 2002. s. 37-49. [13 s.].

Publisert 7. mars 2005 16:48