Brekke, Nordhagen, Lexau: Norsk Arkitekturhistorie, 2003. Oslo: Samlaget. Kapitel 12 "Modernismen f?r forfeste" (s. 308-342) = 34 s., Kapitel 14 "Fr? vekstoptimisme til ansvarleg arkitektur" (s. 365-373) = 8 s., Kapitel 15 "Rom for tid og stad" (s. 374-395) = 21 s. (sammenlagt 66 sider m/sv?rt mange billedsider).
Brettell, Richard R: Modern Art 1851-1929, Oxford 1999. (248 s).
Danbolt, Gunnar: Norsk kunsthistorie. Bilde og skulptur fr? vikingtida til i dag (2. utg?va), Oslo (Det norske samlaget) 2001. s.225-472 (247 s.).
Eisenman, S.F. (ed.): Nineteenth Century Art. A Critical History, London 1994. s 274-350 (76 s).
Gardner: Art through the Ages, Orlando 2001. Ch. 29 (fra side 916), Ch 33-34 (159 s) eller 12. utgave Kap. 29 (side 879-900) og Kap. 33 og 34.
Hopkins, David: After Modern Art 1945-2000, Oxford 2000. (268 s).
Krauss, Rosalind E: Avangardens originalitet og andre modernistiske myter (Oversatt av Agnete ?ye.), Pax Forlag 2002. Kap. 1 Rutenett s.7-34, Kap. 4 Surrealismens fotografiske betingelser s. 111-178, (94 s).
Perry, Gill: Gender and Art, London 1999. Part 4: Gender, modernism and psychoanalysis, p 195-258 (63 s).
Watkin, David: A History of Western Architecture, London 2000. Ch 10-11, (119 s).