Pensum/l?ringskrav

ETIKK FIL2300/4360 DYDSETIKK Plan for komplett BA- og MA-kurs ved Filosofisk Institutt, UiO H2004 HJ Fossheim

Dette kurset gir en innf?ring og (med MA-tillegg) fordypning i dydsetikk. Det moderne opphavet til dydsetikken er Elisabeth Anscombes artikkel ”Modern Moral Philosophy” (1958), som innledet et kritisk oppgj?r fra flere hold med ikke minst kantianisme og utilitarisme. Dydsetikken utgj?r den mest radikale nyvinningen innen etikk det siste halve ?rhundret, og er en av de f?rende retninger innen dagens moralske refleksjon. Retningen har de seneste 30-40 ?r vunnet stadig fremgang i forhold til andre mer regelorienterte former for etikk. Kurset skummer fl?ten av den litteraturen som er blitt til innenfor dydsetikken fra og med Anscombe.

Samtidig er dydsetikk p? mange m?ter den eldste form for etisk tenkning i den vestlige filosofiske tradisjon, og utgj?r et felt hvor forskerne st?r i stadig dialog med Platons og Aristoteles’ skrifter. Arete, som gjerne oversettes med ”dyd” eller ”dygd”, er blant de mest sentrale begrepene i Platons og Aristoteles’ etiske tenkning, og er s?ledes avgj?rende for deres handlings- og menneskesyn. Ikke minst gir en behandling av arete oss en n?kkel til ? forst? deres l?re om oppdragelse og etisk utvikling. Et hovedanliggende i kurset blir ? formidle disse filosofenes syn, og ? sammenligne dem med argumenter og oppfatninger innen dagens dydsetiske forskning.

Kurset vil fra gang til gang ta utgangspunkt i konkrete sp?rsm?l. De f?lgende problemstillingene er eksempler p? sentrale og viktige innfallsvinkler.

Hva er egentlig en dyd? Er dyd en ”gylden middelvei”? Er dydene kulturrelative? Fins det grunner for eller mot bestemte handlinger som er objektive, uansett hva den handlende selv m?tte mene? Hva er det ? handle av dyd? Hvordan kommer dydene i konflikt med andre motivasjoner? Fins det dypest sett bare én dyd? Eller er alle dydene avhengige av hverandre? Kan dydene eventuelt komme i konflikt med hverandre? Hva er egentlig praktisk fornuft? Hva vil det si ? gjennomf?re en praktisk resonnering eller overveielse? Kan vi holdes ansvarlig for v?re egne dyder og laster? Klarer dydsetikken seg p? egen h?nd, eller trenger den prinsipper utenfra? Er Platon og Aristoteles dydsetikere, eller er dette en historieforfalskning? P? hvilke m?ter kan tenkere som Kant, Hegel eller Nietzsche karakteriseres som dydsetikere?

Dette kurset kan tas som en del av b?de BA- og MA-graden (henholdsvis 8 og 14 uker). Som en del av kurset legges det vekt p? at studentene selv skal f? anledning til ? presentere og diskutere sp?rsm?lene. Innlevering av korte tekster underveis, som kommenteres av fagl?rer, gir studentene skrivetrening i tillegg til faglig innsikt. Underveis i kurset skal vi ogs? se n?rmere p? sekund?rlitter?re kilder. P? denne m?ten f?r studentene et konkret innblikk i hvordan de selv kan arbeide med og skrive om antikk filosofi.

Underveis i kurset skal vi lese og diskutere tekster av blant andre Annas, Anscombe, Foot, Hursthouse, MacIntyre, McDowell, Slote, Williams, Platon og Aristoteles. Alle tekstene vil gj?res tilgjengelig for studentene som masterkopier; mange av dem kan dessuten skaffes i bokform for den som ?nsker det. En grunnbok for kurset blir Crisp & Slote (redd.), Virtue Ethics, som er i salg p? Akademika. Det anbefales at alle som skal f?lge kurset g?r til innkj?p av denne boken.

Fullversjonen av dette kurset g?r over 14 uker. Kursets f?rste 8 ganger utgj?r et fullt BA-kurs. Tar man ogs? de f?lgende 6 gangene, utgj?r kurset som helhet et fullt MA-kurs. Fra 3. til 7. gang skal hver gang en gruppe studenter gi en kort presentasjon av dagens emne (10-15 minutter). Denne presentasjonen f?lges av en plenumsdiskusjon (20-30 minutter). Underveis i denne delen av kurset skal vi ogs? se n?rmere p? enkelte av tekstene med tanke p? at studentene skal f? et konkret innblikk i hvordan de selv kan arbeide med og skrive om filosofi.

Studentene har obligatorisk oppm?te p? seminaret; eventuelt begrunnet frafall skal meddeles l?rer i forkant. Studentene skal levere inn samtlige skriftlige arbeider. Arbeidene kommenteres og godkjennes av l?rer; eventuelt ikke godkjente arbeider skal studenten forbedre i henhold til tilbakemeldingen og levere etter én uke. Samtlige studenter skal delta i presentasjonene.

? f?lge BA-delen av kurset (FIL2300), med en 2-timers skoleeksamen etter endt undervisning, gir 5 studiepoeng. ? f?lge hele (dvs MA-)kurset med 4-timers skoleeksamen gir 10 studiepoeng; ? f?lge hele (dvs MA-)kurset med kort hjemmeessay, 10-15 sider(Emnekode FIL4570, samt 4-timers skoleeksamen gir 20 studiepoeng. Studenter f o m 3. semesters MA-studier kan erstatte sistnevnte med langt hjemmeessay, hvilket gir til sammen 30 studiepoeng (Emnekode FIL4380).

Studentene anbefales ? forsikre seg om at de er (korrekt) oppmeldt.

BA-delen (1.-8. gang)

Platon: Staten, bok II og IV (49 s) & Protagoras (45 s)..

Aristoteles: Den nikomakiske etikk , Bok I-III, VI (61 s)..

”Introduction” og Kapittel 1-7 av Crisp & Slote (red.), Virtue Ethics (163 s). Samt f?lgende 11 artikler (183 s), som vil gj?res tilgjengelige elektronisk eller ved masterkopi—

ANNAS, JULIA: Ancient Ethics and Modern Morality, (18 s). Philosophical Perspectives vol 6 Ethics, s 119-136 (1992)..

BADHWAR, NEERA K: “The Limited Unity of Virtue, (24 s). Nous 30:3 (1996), s 306-329..

BURNYEAT, MYLES: Aristotle on Learning to Be Good, I A O Rorty (red), Essays on Aristotle's Ethics, University of California Press, Berkeley 1980, s 69-92..

DANCY, JONATHAN: Ethical Particularism and Morally Relevant Properties, (18 s). Mind vol XCII (1983), s 530-547..

HURSTHOUSE, ROSALIND: A False Doctrine of the Mean, (16 s). Proceedings of the Aristotelian Society, Vol. 81, No. 1/1980, pp. 57-72. (Reprinted in T.H. Irwin (edd.), Classical Philosophy: Collected Papers, Vol. 5, Garland Publishing, Inc., New York 1995, pp. 279-294.).

MCDOWELL, JOHN: Deliberation and Moral Development in Aristotle's Ethics, (17 s). I Stephen Engstrom and Jennifer Whiting (edd.), Aristotle, Kant, and the Stoics: Rethinking Happiness and Duty, Cambridge University Press, Cambridge 1996, pp. 19-35..

NUSSBAUM, MARTHA CRAVEN: Non-Relative Virtues: An Aristotelian Approach, (ca 26 sider med normalt oppsett [37 s]). WIDER working papers, Finland 1987..

WAIDE, JOHN: Virtues and Principles, 18 s). Philosophy and Phenomenological Research vol XLVIII, No 3 (1988), s 455-472..

WIGGINS, DAVID: Deliberation and Practical Reason, (20 s). I A.O. Rorty (red.), Essays on Aristotle's Ethics, University of California Press, Berkeley 1980, pp. 221-240..

MA-delen (9.-14. gang)

Inkluderer i tillegg resten av Virtue Ethics og de f?lgende artikler (ogs? disse vil gj?res tilgjengelige elektronisk eller ved masterkopi)—

ANNAS, JULIA: Aristotle on Pleasure and Goodness, (16 s). I A O Rorty (red), Essays on Aristotle's Ethics, University of California Press, Berkeley 1980, s 285-299..

ARPALY, NOMY: Moral Worth, (23 s). The Journal of Philosophy vol XCIX, No 5, 2002, s 223-245..

AUDI, ROBERT: Acting From Virtue, (23 s). Mind vol 104, juli 1995, s 449-471..

BROOME, JOHN: Lecture 3: Practical Reasoning, (11 s). http://users.ox.ac.uk/~sfop0060/.

COOPER, JOHN: The Psychology of Justice in Plato, (14 s). I Cooper, Reason and Emotion: Essays on Ancient Moral Psychology and Ethical Theory, Princeton University Press, Princeton 1999, s 138-149..

COOPER, JOHN: Reason, Moral Virtue, and Moral Value, (28 s). I Cooper, Reason and Emotion: Essays on Ancient Moral Psychology and Ethical Theory, Princeton University Press, Princeton 1999, s 253-280..

COOPER, JOHN: An Aristotelian Theory of the Emotions, (16 s). I Cooper, Reason and Emotion: Essays on Ancient Moral Psychology and Ethical Theory, Princeton University Press, Princeton 1999, pp. 406-423..

FOOT, PHILLIPA:: Morality as a System of Hypothetical Imperatives (17 s), I Foot, Virtues and Vices, , Oxford 2002. Oxford University Press, s 157-173..

WALLACH, JOHN R: Contemporary Aristotelianism, 29 s). Political Theory, vol 20, No 4/1992, s 613-641..

WATSON, GARY: On the Primacy of Character, (22 s) I Virtue Ethics, Stephen Darwall (red.). Blackwell Readings in Philosophy. Blackwell, Malden, MA, 2003, s 229-250..

WILLIAMS, BERNARD: Internal and External Reasons, (14 s).

Utdragene fra Platons Staten hentes fra Plato: Complete Works, redigert av John M. Cooper. En god oversettelse til engelsk av Aristoteles-teksten er The Nicomachean Ethics (oversetter Nicholas Rowe, Oxford University Press 2002). De aktuelle deler av begge tekster vil gj?res tilgjengelig i masterkopi.

Publisert 6. mars 2005 05:43