?RE, LOV OG SAMFUNN I SKANDINAVIA FRA MIDDELALDEREN TIL I DAG

Fagl?rer: Arnved Nedkvitne

?ren som sosialt fenomen tiltrekker seg i dag ?kende interesse - spesielt blant antropologer men ogs? blant sosiologer, kriminologer og historikere. ?ren er viktig i mange innvandremilj?, ?reskodeksen deres harmonerer ikke alltid med vestlige staters lover. Dette har spesielt blitt tydelig gjennom flere s?kalte ?resdrap de siste ?rene, og feider mellom innvandrergjenger har ogs? ofte sin bakgrunn i ?resrelaterte konflikter. Men ?reskulturen trives ogs? i organiserte kriminelle milj?er og motorsykkelklubber der medlemmene har etnisk skandinavisk bakgrunn. Forskere fra flere fagfelt har p?pekt at ?resgruppers h?ndheving av egne ?resnormer kolliderer med statens lover ogs? i mange utviklingsland. Ogs? der er det ei spenning mellom innvandrere fra landsbygda med sterke ?resnormer, og bymennesker tilpasset et moderne statssamfunn og for hvem ?ren betyr mindre. Da er det interessant at ?ren var sv?rt viktig ogs? i Skandinavia og Vest-Europa dersom en bare g?r langt nok tilbake, til middelalderen. ?ren er et universelt fenomen som kan gi en n?kkel til st?rre forst?else av mange samfunn. Vitenskapelig vil ?resbegrepet i framtida v?re et m?tested for tverrfaglige komparasjoner av ulike typer samfunn. M?let i dette emnet er ? sammenlikne ?rens samfunnsrolle i det norsk-islandske middelaldersamfunnet, det norske statssamfunnet p? 1600-tallet og i dagens norske samfunn. P? den m?ten kan en trekke lange linjer i samspillet mellom ?re og samfunn i Norge, og samtidig utdype forst?elsen av ”?re” som vitenskapelig begrep.

Problemstillinger det er fokusert p? i pensum og som vil bli tatt opp i forelesningene:

  • ?re og lov
  • ?re og vold
  • ?re og religion
  • ?re og makt
  • ?re og kvinner

Pensumliste:

Hva er ?re?

Frank Henderson Stewart: Honor, Chicago 1994, s.1-85 og 104-149 (131 sider)

?re i et f?rstatlig middelaldersamfunn: Island

William Ian Miller: Bloodtaking and Peacemaking. Feud Law and Society in Saga Iceland, Chicago 1990, s.1-110 og 139-308, 279 sider.

Carol Clover: “Regardless of sex: Men, Women and Power in Early Northern Europe” i Speculum bind 68, 1993, 363-387 (25 sider).

Jochens, Jenny: “The Medieval Icelandic Heroine: Fact or Fiction?” i Viator, Medieval and Renaissance Studies, bind 17, 1986, 35-50 (16 sider).

Mundal, Else: “The Position of Women in Old Norse Society and the Basis for their Power” i NORA 1/1994, 3-11 (9 sider).

Torill Sandberg: Kvinner og ?re. Kj?nnsperspektiv p? ?resdiskursen i norr?n middelalder, utrykt hovedoppgave i historie, Universitetet i Oslos 2001 s.145-169 (25 sider).

??re i en landsby i et middelaldersk statssamfunn: Montaillou

Emmanuel le Roy Ladurie: Montaillou, i norsk oversettelse Oslo 1986 (original Paris 1975), kapitlene I (sidene 25-40 = 16 s.), II (33 s.), III (18 s.), IX (18 s.), X (11 s.), XI (15 s.), XVII (15 s.), XX (12), XXII (10), XXIV (7 s.). I alt 155 sider.

?Staten og loven erobrer ?ren 1100-1800

Chris Wickham: ”Fama and Law in Twelfth Century Tuscany” i Fama. The Politics of Talk and Reputation in Medieval Europe, ed. Thelma Fenster, Itacha and London 2003 s. 15-26 (12 sider)

Thomas Kuehn: “Fama as a Legal Status in Renaissance Florence” i Fama. The Politics of Talk and Reputation in Medieval Europe, ed. Thelma Fenster, Itacha and London 2003 s. 27-46 (20 sider)

F.R.P Akehurst: “Good Name, Reputation and Norotity in French Customary Law” i Fama. The Politics of Talk and Reputation in Medieval Europe, ed. Thelma Fenster, Itacha and London 2003 s. 75-94 (20 sider)

Julius Ruff: “Justice” i Violence in Early Modern Europe 1500-1800, London 2001 s. 73–96 (24 sider).

Marie Lindstedt Cronberg: “?rans context” i Synd och skam, Lund 1997 s.51-79, s. 207-248, 262-280 (89 sider)

Erling Sandmo: “?rekrenkelsen” i Tingets tenkem?ter, Oslo 1992 s.54-69 (16 sider)

181 sider

??re i tradisjonelle samfunn i den tredje verden i dag: Kurdistan, Kabylia og Sinai

Haci Akman: ”Honor, Feuding and National Fragmentation in Kurdistan” i Tournaments of Power. Honor and Revenge in the Contemporary World, Aldershot (UK) 2002 s. 101-114, 14 sider.

Pierre Bourdieu: “The sentiment of honour in Kabyle society” i Honour and Shame, utg. J. G. Peristiany, Chicago 1974 s. 193-241, 49 sider.

Om ?re i beduinsamfunn p? Sinai, se Stewart’s bok ovenfor.

??re i skandinaviske samfunn i dag

Unni Wikan: For ?rens skyld, Oslo 2003 s. 7-34, 59-100, 115-202, 223-250, 263-279. Det blir i alt 199 sider.

Naser Khader: ”?re og skam” i ?re og skam. Det islamske familie- og livsm?nster i Danmark og Mellom?sten, K?benhavn 2002 s. 141-160, 20 sider.

Silje Dragsund Aase: ”Vold er ?re”, kapitel i utrykt hovedoppgave i historie, Oslo 2004, 25 sider.

Inger-Lise Lien: ”The Dynamics of Honor in Violence and Cultural Change” i Tournaments of Power. Honor and Revenge in the Contemporary World, Aldershot (UK) 2002 s. 19-48, 30 sider.

Joi Bay: “Honor and Revenge in the Culture of Danish Outlaw Bikers” i Tournaments of Power. Honor and Revenge in the Contemporary World, Aldershot (UK) 2002 s. 49-60, 12 sider.

?I alt 1170 sider

Pensum skal bare v?re p? 1000 sider, det betyr at en kan stryke inntil 170 sider fra lista ovenfor.

Publisert 7. mars 2005 15:49