Mer informasjon om pensum og …
Mer informasjon om pensum og essay
I forrige melding gikk det fram at pensum er definert til 800 sider. I den sammenheng glemte jeg ? spesifisere noe viktig: Utvalget m? tas fra pensumdel 1 til og med 6. Ikke fra pensumdel 0, i og med at denne litteraturen bare er f?rt opp som bakgrunnsstoff. Husk ogs? at litteraturlister, noteapparat og figurer heller ikke regnes som sider. Ellers m? man ta noe fra hver del (1-6), men det trenger ikke v?re like mye fra hver del. Hva du velger ? legge mest vekt p?, bestemmer du selv. Dersom du trenger hjelp med l?n av litteratur som ikke er kopiert, s? ta bare kontakt med undertegnede.
Det kan l?nne seg ? bruke gruppen til 澳门葡京手机版app下载 om sidetelling og oppsetting av pensumlister. Det er ogs? smart ? bruke gruppene som diskusjonsforum. Det er mye dere skal igjennom, derfor kan gruppen brukes som et forum for ?bytte? av kunnskaper og deling av notater.
Jeg har inntrykk av at det hersker usikkerhet omkring hvordan stoffet vi g?r igjennom kan anvendes innenfor den arkeologiske tolkningspraksis som dere st?r overfor i deres karriere. Jeg forst?r at pensumet til tider er tungt, og at anvendelsesomr?det umiddelbart ikke er innlysende. Men anvendelsesomr?der er faktisk sterkt til stede, og noe av utdannelsen p? master-niv?, er ? l?re ? ta dette i bruk. Poenget med ARK 4040 er ? vise at man har et forhold til pensum, at tema og problemstillinger fra pensum kan anvendes i en diskusjon omkring arkeologi. Nedenfor har jeg listet opp forslag til oppgaver. Disse kan brukes som oppgavetekst til essayet. Eventuelt kan de brukes i kombinasjon med noe annet.
Eksempel 1: -Arkeologens menneskesyn. Konsekvenser for tiln?rmingen til materiell kultur (en spesifikk materiell kultur, eller generelt).
Kommentar: Arkeologens (ditt eller andres) menneskesyn kan eksemplifiseres ut fra absolutt alle pensumdelene. Mest aktuelt i v?r tid er kanskje ? fokusere p? hermeneutikken og fenomenologien. Man kan for eksempel diskutere perspektiver fra hermeneutikken og fenomenologien i opposisjon til det naturalistiske menneskesynet som er til stede innen prosessuell arkeologi. En slik diskusjon kan f?re til at man kommer fram til noen rammer for hvordan man vil n?rme seg (fortidig) materiell kultur. I denne delen er det ikke noe krav om at man tar for seg et spesifikt materiale. (Det kan gj?res dersom det er form?lstjenlig for videre arbeid med mastergraden.). Her kan man snakke om materiell kultur i generelle vendinger, MEN selvf?lgelig belyse med ulike eksempler fra den materielle verden. Husk i denne sammenheng at: Dersom du for eksempel referer til gravhauger, flintdolker (eller annet) i sin alminnelighet, s? trenger du ikke ? referere til noen. Dersom du snakker om spesifikke funn, s? ta med litteraturhenvisning.
En lignende oppgave kan se slik ut:
Eksempel 2: -Handlingsteori. Konsekvenser for tiln?rmingen til materiell kultur (en spesifikk materiell kultur, eller generelt).
Kommentar: Handlingsteori er godt dekket p? pensum, b?de direkte som indirekte. Mest i?ynefallende er Nygaards bok om handlingsteori, Berger og Luckmans bok om den samfunnsskapte virkeligheten og boka av Bourdieu og Wacquant. Men det finnes mye annet stoff som fordi det handler om hva mennesket er (alts? det ontologiske sp?rsm?let), ogs? sier noe om hva mennesket er som handlende vesen. Levi-Strauss? strukturalisme, Sartres eksistensialisme er to eksempler. Men let s? finner du flere. Husk at n?r mennesket handler, finner dette sted i en materiell kontekst, samtidig er store deler av menneskelig handling noe som foreg?r gjennom materiell.
Denne oppgavestrukturen kan kombineres videre, for eksempel:
Eksempel 3: -Fenomenologi. Konsekvenser for tiln?rmingen til materiell kultur (en spesifikk materiell kultur, eller generelt).
Eksempel 4: -Mennesket forst?tt ut fra kroppens fenomenologi. Konsekvenser for tiln?rmingen til materiell kultur (en spesifikk materiell kultur, eller generelt).
En annen vri kunne v?re:
Eksempel 5: -Arkeologi ? hinsides relativisme og objektivisme.
Som det framg?r, er det viktig at teori diskuteres med en relasjon til materiell kultur, eller til fortiden og dens materialitet, om du vil.
Tenk over disse problemstillingene / oppgavene ? og kanskje pensum vil st? fram i et annet lys? Lykke til! Vennlig hilsen Ingrid