For mer utfyllende informasjon, se de nedlastbare dokumentene.
Mashup-produsentene (n = 30) som vi gjennomf?rte semistrukturerte intervjuer med i 2019 ble valgt dels i et fors?k p? ? favne mangfoldet n?r det gjelder geografi, bakgrunn og alder, valg av distribusjonsplattform, mashup-stil, grad av popularitet, og n?v?rende engasjement for mashups. De fleste intervjuene ble gjennomf?rt via nettbaserte videosamtaler for ? n? mashup-produsenter spredt over femten land (hovedsaklig Europeiske land og USA), mens en tredjedel av intervjuene ble gjennomf?rt ansikt til ansikt. Via informert samtykke fikk produsentene valget mellom ? bli sitert anonymt eller med artistpseudonymet sitt (scenenavn eller produsentalias) – de aller fleste valgte det siste.
Samme ?r gjennomf?rte vi ogs? en sp?rreunders?kelse via nettskjema med 92 mashup-produsenter. Respondentene ble rekruttert via sosiale medier (hovedsaklig Twitter), personlige henvendelser, mashups- og remiks-nettfora og via jungeltelegrafen. Sp?rreskjemaet inneholdt en blanding av ?pne og lukkede, skalerte sp?rsm?l. Svarene, som var anonyme (delvis p? grunn av europeisk regulering for beskyttelse av data), ble analysert ved hjelp av SPSS (Statistical Package for the Social Sciences).
Ved ? kombinere sp?rreunders?kelse og intervjumateriale – som gir en kombinasjon av kvantitative og kvalitative data – kan denne forskningen plasseres i feltet omtalt som ?mixed-methods research?. I motsetning til mye annen forskning innenfor dette feltet har vi imidlertid en ?kvalitativ-tolkende-? framfor en ?kvantitativ-eksperimentell? tiln?rming (Howe, 2004), hvor vi legger vekt p? intervjumaterialet og sp?rreunders?kelsens ?pne svar n?r det gjelder dybdeniv?et av produsentenes opplevelser.
Ellis Jones og Ragnhild Br?vig-Hanssen, Universitet i Oslo, mai 2020