Sammendrag
Jeg har bakgrunn fra musikkvitenskap og arbeider med analyse og fortolkning, fenomenologisk unders?kelse av musikalsk involvering og etiske sp?rsm?l knyttet til musikalsk erfaring. Jeg er s?rlig interessert i hvordan selvforhold (inkludert agency, eierskap, anerkjennelse og tilh?righet) tar form idet lyttere fascineres av – og involveres i – rytme og musikalsk tid. En kombinasjon av hermeneutikk, fenomenologi og 4E-kognisjon utgj?r det teoretiske rammeverket for mitt forskningsprosjekt som postdok. Mitt p?g?ende arbeid tar opp flere omfattende sp?rsm?l, slike som: Hva er det som gj?r oss i stand til ? oppfatte rytmisk-temporale strukturer som meningsfulle, og hvordan involveres vi i dem p? meningsfulle m?ter? Hvordan kan vi dokumentere slike fenomen p? en tilfredsstillende m?te? Hvordan har det seg at erfaring av selvet i musikalske m?ter (eksistensielle, sosiale og etiske) spiller en rolle?
Jeg er medforfatter i den musikkvitenskapelige utgivelsen Rock: The Primary Text: Developing a Musicology of Rock (3. utgave), sammen med professor Allan F. Moore. Boken ble gitt ut p? Routledge i 2019. I min interdisiplin?re PhD-avhandling, veiledet av Professor Allan F. Moore (University of Surrey) og Dr. Nanette Nielsen (Universitetet i Oslo), unders?kte jeg lytteerfaringer med popul?rmusikk med utgangspunkt i musikkvitenskap, fenomenologi, sosial teori, etikk og kognitiv vitenskap.
F?r jeg begynte som forsker ved Universitet i Oslo, underviste jeg og hadde programansvar ved konservatoriet i Leeds, hvor jeg ogs? bisto i utviklingen og gjennomf?ringen av Bachelor-programmet i popul?rmusikk. Jeg underviste b?de i popul?rmusikk og l?tskriving og foreleste samt arrangerte seminarer og workshops i en rekke emner som inkluderte analytiske, kulturelle og kreative perspektiver. I 2018 mottok jeg prisen ?Most Inspiring Teaching? ved konservatoriet i Leeds. Som uteksaminert fra universitetet i Surrey, ledet jeg ogs? der undervisningen popul?rmusikkanalyse og hermeneutikk.
Jeg har v?rt invitert foreleser i musikkpedagogikk p? h?gskole- og universitetsniv? og har i tillegg fungert som ekspertr?dgiver i vurderingen av studieprogram. For tiden er jeg tilknyttet universitetet i Gloucestershire som ekstern r?dgiver. F?r jeg viet meg til studier i musikkvitenskap, spilte jeg gitar og hadde flere jobber som gitarist innenfor rock, pop, folk og country.
Undervisnings
Methods in Music Studies (PhD seminarer, Institutt for musikkvitenskap)