Omtale 1 - Anette Therese Pettersen og Hild Borchgrevink
Fra Seminarium:
Kari Anne Vadstensvik Bjerkestrand ?pnet med ? presentere prosjektet Sverm, der hun sammen med musikkforsker Alexander Jensenius har arbeidet med mikrobevegelse.
Bjerkestrand forklarte at hun i sin danseutdannelse har f?tt mye tilbakemelding og korreksjon p? hvordan hun beveger seg, mens hva som foreg?r n?r hun har som intensjon ? st? stille, for eksempel mens hun ventet p? et cue eller mellom serier av bevegelser, stort sett har v?rt overlatt til seg selv. Selv n?r kroppen har en intensjon om ? st? stille, beveger den seg minimalt. I sin doktorgrad i musikk og bevegelse har Jensenius utviklet et laboratorium med sensorer som kan registrere disse bittesm? avvikene fra stillstand over tid. P? Seminarium ble avvikene vist i st?ende stilling som hodets mikrobevegelse i forhold til et gitt utgangspunkt. Bjerkestrand og Jensenius har brukt hverandre som pr?vekaniner, men har ogs? trukket inn andre musikere og dansere. M?lingene viste tildels store individuelle forskjeller mellom to personer som fors?ker ? st? stille. Det er ogs? holdt to visninger for publikum. Bjerkestrand fortalte om prosjektet, demonstrerte helt kort selv p? gulvet og viste stillbilder fra arbeidet i laboratoriet.
Relevans for eget kunstnerisk arbeid: Selv hevdet Bjerkestrand at arbeidet med mikrobevegelse har gitt henne st?rre uttrykksmessig spennvidde og gjort henne sikrere og mer bevisst p? ulike kvaliteter b?de i stillstand og bevegelse. Hun kunne forel?pig ikke si mer om hva hun eventuelt vil bruke erfaringene med stillstand til rent kunstnerisk, da denne delen av prosjektet begynner n?.
Resepsjon: Hvilken verdi har tiln?rmet stillstand i dansekunsten? For ? formidle hva mikrobevegelse handler om til et utenforst?ende publikum, erfarte Bjerkestrand og Jensenius under visningene at ordin?r visuell formidling fra scene til sal ikke var tilstrekkelig. F?rst da de selv ble forklart prosjektet og ble invitert til ? fors?ke ? st? stille, kom tilskuerne ned i tempo og inn i en tilstand som gjorde dem mottakelige for hva akt?rene i prosjektet holdt p? med. Omtrent som en rask detox for ? f? publikum inn p? samme frekvens.
Omtale 2 - Gunn Engelsrud
Fra Scenekunst:
F?rst ute var Kari Anne Vadstensvik Bjerkestrand, sammen med Alexander Refsum Jensenius. I et prosjekt kalt Sverm tematiserer de stillstand og mikrobevegelse og sp?r om det er dans. De har unders?kt hvilke erfaringer som oppst?r ved ? st? stille over bena; alts? gir seg over til posturale svingninger og kroppen oppreiste stilling og vekt balansere over underst?ttelsesflaten; mao la posisjonen skje og virke i kroppen. De to har, (sammen med flere andre) gjort mange erfaringer. Resultatet er blant annet at de har blitt sensitive og oppmerksomme i hverdagen; b?de n?r det gjelder barnestell og middagslaging! Omverden virket st?yende og p?trengende etter uker i ?stillstand?. Skalaene for ? nyansere erfaringer endret seg; og som Kari Anne p?peker; i dansetrening har hun l?rt mye om bevegelse i rom, gj?ring, men mindre om tilstedev?relse og det ? v?re. Hun opplever at det ? v?re gir henne mer ? ?fylle? bevegelsen med; ? st? stille blir vakkert. Oppmerksomheten vendes innover mot ?seg selv?. Samtidig gj?res objektive m?linger av mikrobevegelsene i stillstanden. Den ?ytre? og den ?indre? verden samsvar ikke alltid. Eksempelvis kan en person en dag f?le stillstand, men m?lingen viser mye bevegelse.
Et sp?rsm?l blir: Hvordan henger disse to ?verdener? sammen, eller; hvilken ?verden? tillegges st?rst gyldighet, og hvorfor? Refleksjoner over disse ulike kunnskapsformer ble ikke diskutert, ei heller hvor forskningen skal plasseres sjangermessig og teoretisk. Er det empirisk forskning, grunnforskning, praksisforskning? Refleksjoner over dette blir helt sikkert neste skritt i diskusjonen.
Kari Anne Vadstensvik Bjerkestrand ?pnet med ? presentere prosjektet Sverm, der hun sammen med musikkforsker Alexander Jensenius har arbeidet med mikrobevegelse.
Bjerkestrand forklarte at hun i sin danseutdannelse har f?tt mye tilbakemelding og korreksjon p? hvordan hun beveger seg, mens hva som foreg?r n?r hun har som intensjon ? st? stille, for eksempel mens hun ventet p? et cue eller mellom serier av bevegelser, stort sett har v?rt overlatt til seg selv. Selv n?r kroppen har en intensjon om ? st? stille, beveger den seg minimalt. I sin doktorgrad i musikk og bevegelse har Jensenius utviklet et laboratorium med sensorer som kan registrere disse bittesm? avvikene fra stillstand over tid. P? Seminarium ble avvikene vist i st?ende stilling som hodets mikrobevegelse i forhold til et gitt utgangspunkt. Bjerkestrand og Jensenius har brukt hverandre som pr?vekaniner, men har ogs? trukket inn andre musikere og dansere. M?lingene viste tildels store individuelle forskjeller mellom to personer som fors?ker ? st? stille. Det er ogs? holdt to visninger for publikum. Bjerkestrand fortalte om prosjektet, demonstrerte helt kort selv p? gulvet og viste stillbilder fra arbeidet i laboratoriet.
Relevans for eget kunstnerisk arbeid:
Selv hevdet Bjerkestrand at arbeidet med mikrobevegelse har gitt henne st?rre uttrykksmessig spennvidde og gjort henne sikrere og mer bevisst p? ulike kvaliteter b?de i stillstand og bevegelse. Hun kunne forel?pig ikke si mer om hva hun eventuelt vil bruke erfaringene med stillstand til rent kunstnerisk, da denne delen av prosjektet begynner n?.
Resepsjon:
Hvilken verdi har tiln?rmet stillstand i dansekunsten? For ? formidle hva mikrobevegelse handler om til et utenforst?ende publikum, erfarte Bjerkestrand og Jensenius under visningene at ordin?r visuell formidling fra scene til sal ikke var tilstrekkelig. F?rst da de selv ble forklart prosjektet og ble invitert til ? fors?ke ? st? stille, kom tilskuerne ned i tempo og inn i en tilstand som gjorde dem mottakelige for hva akt?rene i prosjektet holdt p? med. Omtrent som en rask detox for ? f? publikum inn p? samme frekvens.
Kari Anne Vadstensvik Bjerkestrand ?pnet med ? presentere prosjektet Sverm, der hun sammen med musikkforsker Alexander Jensenius har arbeidet med mikrobevegelse.
Bjerkestrand forklarte at hun i sin danseutdannelse har f?tt mye tilbakemelding og korreksjon p? hvordan hun beveger seg, mens hva som foreg?r n?r hun har som intensjon ? st? stille, for eksempel mens hun ventet p? et cue eller mellom serier av bevegelser, stort sett har v?rt overlatt til seg selv. Selv n?r kroppen har en intensjon om ? st? stille, beveger den seg minimalt. I sin doktorgrad i musikk og bevegelse har Jensenius utviklet et laboratorium med sensorer som kan registrere disse bittesm? avvikene fra stillstand over tid. P? Seminarium ble avvikene vist i st?ende stilling som hodets mikrobevegelse i forhold til et gitt utgangspunkt. Bjerkestrand og Jensenius har brukt hverandre som pr?vekaniner, men har ogs? trukket inn andre musikere og dansere. M?lingene viste tildels store individuelle forskjeller mellom to personer som fors?ker ? st? stille. Det er ogs? holdt to visninger for publikum. Bjerkestrand fortalte om prosjektet, demonstrerte helt kort selv p? gulvet og viste stillbilder fra arbeidet i laboratoriet.
Relevans for eget kunstnerisk arbeid:
Selv hevdet Bjerkestrand at arbeidet med mikrobevegelse har gitt henne st?rre uttrykksmessig spennvidde og gjort henne sikrere og mer bevisst p? ulike kvaliteter b?de i stillstand og bevegelse. Hun kunne forel?pig ikke si mer om hva hun eventuelt vil bruke erfaringene med stillstand til rent kunstnerisk, da denne delen av prosjektet begynner n?.
Resepsjon:
Hvilken verdi har tiln?rmet stillstand i dansekunsten? For ? formidle hva mikrobevegelse handler om til et utenforst?ende publikum, erfarte Bjerkestrand og Jensenius under visningene at ordin?r visuell formidling fra scene til sal ikke var tilstrekkelig. F?rst da de selv ble forklart prosjektet og ble invitert til ? fors?ke ? st? stille, kom tilskuerne ned i tempo og inn i en tilstand som gjorde dem mottakelige for hva akt?rene i prosjektet holdt p? med. Omtrent som en rask detox for ? f? publikum inn p? samme frekvens.