M?te i Forum for forskerutdanning 30.8.2018

Tid: 14.00-15.30

Sted: JUS, M?terom Trykkeriet, DA

Til stede:

Jean Raphael (MN), Stian (MN), Natalia (MN), G?rill (JUS), Solveig (UV), Ingebj?rg (SV), Dag (MED), Kjartan (HF), Hege (TF), Jonny (AF), Anna (AF), Karen (AF),Thomas (AF)

Forfall:

Merethe (Dag m?ter i mitt sted), Natalia (OD)

Referat fra forrige m?te

M?te 31.5.2018

Saker fra fakultetene

1. M?tedato i november: Kan vi bytte fra 8. til enten 1. eller 15. november? (Jeg er bortreist 2.-12 november.) Hege/TF.

M?tet flyttes til 1. november.

2. Fra UV: Arbeid med sensorveiledning for ph.d.-kurs - en runde rundt bordet.

P?legget om sensorveiledninger gjelder hvis kurset har eksamen. Det kan samtidig v?re fint for kandidatene ? vite hva de blir vurdert etter ogs? for andre vurderingsformer enn eksamen.

3. Fra HF: Nye erfaringer med plagiatkontroll p? ph.d-niv?? - kort runde rundt bordet

Savner den store basen med som var i Ephorus. Ephorus kan ikke brukes lenger pga sikkerhetsutfordringer med servere i USA. Enkelte fakulteter har utviklet retningslinjer for bruk av plagiatkontroll som ligger p? nett.

4. Fra MN: UiODoc ?nsker ? videref?re PhD Breakfast Club og har sendt en foresp?rsel om andre fakultet ?nsker ? delta

MN melder tilbake at alle fakultetene er positive. Ber dem komme tilbake med et forslag til hvordan det skal v?re.

5. Fra MN: info om Karriereuka/Karrieredagen 18.-20. september. N? ogs? for ph.d.-kandidater. 

Det ligger info her som kan brukes til promotering.

6. Fra TF: vi er n? i ferd med ? bruke FS mer og mer for h?ndtering av emner og eksamener. Vi lurer derfor p? hvordan dere p? de andre fakultetene har organisert dere mtp hvem som gj?r hva i FS. Er det de som jobber med ph.d. som ogs? tar FS-registrering? Eller er det de som jobber med FS for studiesiden (dvs bachelor og master) som ogs? tar FS-registreringer for ph.d.? Eller er det eventuelt en arbeidsdeling slik at noe gj?res av studiesiden og noe av de som jobber med ph.d?

Runde rundt bordet.

7. Fra MED: Vi har n? kommet dit at det er et behov for at flere av de som ?nsker ? ta en doktorgrad ved MED henvises til dr. philos.-graden. I den forbindelse ser vi at informasjonen om graden er litt gjemt p? nettsidene slik det er organisert i dag, hvor dr. philos.-sidene "bor" og redigeres sentralt. L?sningen hvor fakultetsspesifikke ting fremkommer, ligger et stykke ned i informasjonsstrukturen og dette byr p? problemer for oss. V?r ledelse har derfor bedt oss om ? f? p? plass bedre informasjon som er lett tilgengelig fra v?re nettsider. Dette vil antakelig kreve endringer i dagens struktur, og vi ?nsker derfor ? 1) H?re hvordan andre fakulteter opplever dagens informasjon og struktur, 2) F? innspill til det utkastet vi har til ny side, slik vi ser det for oss pt.

AF tar kontakt med webredaksjonen for ? snakke om plassering av dr.philos. Diskusjon om det skal v?re lokale sider, eller om de sentrale sidene heller skal forbedres med mulighet for tilpasning.

8. Fra UV: Er det mulig ? sette fristen for ? sende inn s?knad om retting av formelle feil etter dr.philos forskriftens §8.3 litt l?sere f.eks. 4–6 uker f?r disputas?

Saker fra Avdeling for fagst?tte

1. Digitalt ph.d.opptak - Statusoppdatering

Vi avventer fortsatt fra Unit svar p? enkelte sp?rsm?l. MED piloterer dersom forholdene legges til rette.

2. H?ring om ny forskrift om godskriving og fritak, jf. intern h?ring i ePhorte-sak 2018/8521.

Saken er sendt p? h?ring til fakultetene. Det er ?nskelig med tilbakemelding ogs? fra ph.d.-koordinatorer.

3. AF har startet en vurdering av mulighetene for ? digitalisere UiOs vitnem?l, se diskusjonssak nummer 3 p? m?tet i nettverket for administrative studieledere 31. august.

Orienteringssak. En l?sning i FS for digitale vitnem?l vil ogs? kunne gjelde ph.d.

4. Omorganisering av Avdeling for fagst?tte. Forskerutdanningens plass.

AF vil bli delt i en kommunikasjonsavdeling, en studieadministrativ avdeling og en forskningadministrativ avdeling. Det er ikke avklart hvor ansvaret for forskerutdanningen skal ligge.

Eventuelt

1. P?minnelse: Fakultetenes frist for ? registrere data som skal rapporteres til DBH er fredag 28. september. Se for ?vrig e-post fra Karen fra 22. august.

Publisert 2. aug. 2018 10:09 - Sist endret 7. juni 2023 22:54